Kalmar är den första av länets kommuner som sagt upp samarbetsavtalet med landstinget. Fram till nu har kommunerna och landstinget splittat notan så att landstinget betalat för regionaltrafiken och kommunerna lokaltrafiken.
Men en lagändring som trädde i kraft vid årsskiftet har ändrat förutsättningarna. Nu får det bara vara en huvudman för trafiken. I Kalmar län har Västerviks kommunalråd Harald Hjalmarsson (M) och landstingsrådet Anders Henriksson (S) haft uppdraget att lösa problemet. Det man har kommit fram till, och som man övertygat kommunerna om, är att det bästa vore om man skatteväxlade och att landstinget tog över ansvaret för kollektivtrafiken helt och hållet.
För Västervik och framförallt Kalmar blir detta en vinst, eftersom de är kommuner med en hel del lokaltrafik. Förlorarna blir mindre kommuner som klarat sig med att åka snålskjuts på regionaltrafiken.
Hjalmarssons förhoppning är också att man med en gemensam huvudman vid ratten ska kunna göra stora upphandlingar och få ner priset. Vinsten ska då användas till utökad trafik.
Senast under april måste man meddela finansdepartementet om man ska skatteväxla.