Landstinget ensam busschaufför...

Landstinget kan bli ensam huvudman för kollektivtrafiken i länet. Både landsting och kommuner vill skatteväxla för att ändra styrningen av bussarna och tågen.

Foto: Arkivbild: Matilda Ahl

Västervik2010-05-19 14:05
Tanken är enligt Västerviks kommunalråd Harald Hjalmarsson (M) att en huvudman på ett bättre sätt ska ta ett helhetsgrepp om trafiken. - Jag tror att de flesta är inne på att det är bra med bara en huvudman. På kort sikt kan man se vinnare och förlorare men på lång sikt blir alla vinnare med större pendlingsmöjligheter. Vi vill få till större och rundare regioner. Det är inte meningen att det ska bli dyrare för resenärerna eller skattebetalarna, utan att vi ska använda våra pengar effektivt så att man kan resa fortare. En huvudman ska förhoppningsvis också göra det enklare att synkronisera kollektivtrafik och satsningar på vägar och järnvägar.I dag sköts kollektivtrafiken i länet av KLT som ägs gemensamt av länets tolv kommuner och landstinget. Genom att sänka kommunalskatten och höja landstingsskatten kan kommunerna släppa sin del, och Hjalmarssons genomför skatteväxlingen vid årsskiftet. Västervik betalar i dag 30 miljoner kronor för kollektivtrafiken, och det är kanske lite i överkant, enligt Hjalmarsson. Orsaken är att det finns mycket lokaltrafik inom kommunen, medan en kranskommun som Mönsterås kan utnyttja den regionala trafiken istället för att ha lokaltrafik.- Vi har kanske en överkostnad på tio procent med det här systemet vi har i dag, medan Mönsterås är en vinnare, säger Hjalmarsson.Förslaget med en huvudman för all kollektivtrafik, inklusive färdtjänst och skolskjuts, diskuterades på onsdagen av politiker och tjänstemän från landsting, kommuner och regionförbundet. Om skatteväxling ska ske vid nyår måste beslut tas i regionförbundet i juni, säger Hjalmarsson, som nu ska ut på turné med Anders Henriksson (S) ordförande i landstingsstyrelsen, för att övertyga kommunerna om potentialen i förslaget.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om