Landsbygdsutvecklaren: "Det finns hjälp att få"

Malin Ohlsson, landsbygdsutvecklare, tipsar den som är orolig för att få sämre telefoni, eller redan är missnöjd, att kontakta Telekområdgivarna.

Malin Ohlsson är landsbygdsutvecklare på Västerviks kommun.

Malin Ohlsson är landsbygdsutvecklare på Västerviks kommun.

Foto: Ingrid Johansson-Hjortvid

Västervik2020-11-06 08:00

Ytmässigt har nu runt hälften av Västerviks kommun ingen fast telefoni i form av kopparnät längre. I vissa av dessa områden finns det dessutom brister i mobiltäckningen, samtidigt som det inte alltid finns fiber än.

Som vi tidigare berättat, kommer ytterligare områden som i dag har fast telefoni att bli av med den nästa år, först på Hornsudde utanför Västervik och sedan i Hjorted med omnejd.

Malin Ohlsson tycker att de berörda redan nu bör sätta sig in i vilka alternativ som finns, och börja jämföra.

– Telekområdgivarna har en opartisk guidning om olika abonnemang och avtal. Om man är missnöjd med sin operatör, eller står i begrepp att bli av med sin fasta telefoni, kan man vända sig till dem, säger hon.

Hon tillägger också att Telia vid övergången har hårda krav på sig att ersätta den lösning man har i dag.

– Jag tror att det finns en risk att folk inte förstår att de kan kräva en förstärkningsantenn.

Om en sådan inte hjälper, tycker hon att man ska vända sig till Post- och telestyrelsen, PTS. Myndigheten har en hel del information om mobiltäckning på sin hemsida. Rekommendationen är att man som kund begär att få testa tjänsten, innan man binder sig genom avtal.

Malin Ohlsson kan inte svara på vilka lösningar det finns för det enskilda hushållet, men hon tycker att det är viktigt att PTS får kunskap om hur det ser ut i landet, när det gäller täckning. Det är ett skäl till att det är bra att kontakta myndigheten.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!