På Storgatan i Västervik finns sedan i höstas Almviks mathantverk – en helt obemannad butik som kunderna får tillträde till via telefonen. Sedan tidigare har Almviks mathantverk en sådan butik även i Almvik.
Men hur tänker de stora matvarubutikerna, varav flera i dag har obemannade kassor där kunderna kan scanna sina varor själva? Vad är nästa steg för dem? En Ica Maxi-handlare i Karlstad var nyligen först ut, inom kedjan, med att satsa på en obemannad butik i anslutning till stormarknaden – det vill säga som ett komplement till den ordinarie Ica Maxi-butiken.
Katharina Arvidsson som driver Ica Maxi i Västervik tror absolut att vi kommer att se fler obemannade butiker framöver – på mindre orter och i olika stadsdelar. Men för egen del har hon inga sådana planer just nu.
– Vi har redan så generösa öppettider som det är, från 06-23, att jag har svårt att se att det finns behov av en dygnet-runt-öppen obemannad butik också, säger hon.
Men att sköta kassaproceduren själv uppskattas av många kunder, poängterar hon.
– Ungefär hälften av våra kunder väljer självscanning, något vi började erbjuda redan 2011, säger hon.
Peter Zeilon, butikschef på Willys i Västervik, känner inte till att det skulle finnas några planer på att öppna någon eller några obemannade butiker inom Willyskoncernen i nuläget men hänvisar till kommunikationschefen Johanna Euren:
– Nej, vi har inga sådana planer i pipeline, säger hon men konstaterar samtidigt att det är en trend på uppåtgående.
Hon förklarar att man avvaktar utvecklingen och tittar på hur andra aktörer i branschen gör och hur det går för dem.
– För vissa som provat har det ju funkat bra, för andra har det slutat med konkurs.
Anna Zetterholm driver lanthandeln i Ukna tillsammans med sambon Kalle Larsson och svärföräldrarna Karin och Torbjörn Larsson.
I höstas började de hålla butiken öppen även kvällstid, då obemannad.
– Det har gått bra, kunderna håller på att vänja sig. Generellt sett har vi fått positiv feedback. Men det skiljer sig lite åt, i viss mån beroende på generation. De yngre har inga problem med tekniken medan de äldre kan känna mer av ett motstånd.
– Men det här är en utökad service till landsbygdsborna och tanken bakom är långsiktig – att butiken ska finnas kvar även i framtiden.