Lampbyte inget för en lekman

Att köra med trasiga strålkastare kan vara direkt livsfarligt under det mörka vinterhalvåret. Men att byta lampor själv är i princip omöjligt på många bilmodeller.

Svårt. Christer Holm har varit bilmekaniker sedan 1971 och tycker inte att någon lekman ska ge sig på att byta glödlampa själv.Foto: Bertil Ericson/Scanpix

Svårt. Christer Holm har varit bilmekaniker sedan 1971 och tycker inte att någon lekman ska ge sig på att byta glödlampa själv.Foto: Bertil Ericson/Scanpix

Foto:

Västervik2006-02-21 00:25
- Jag skulle avråda alla som inte är säkra på hur man gör. Risken är stor att man misslyckas och att man dessutom förstör något i armaturen, säger bilmekanikern Christer Holm.
Biltillverkarna satsar allt mer på säkerhet, men en liten detalj verkar de ha glömt.
Glödlamporna i strålkastarna.
På många bilmodeller är det mycket svårt att byta. Vissa biltillverkare säger till och med att lampbytet bara ska skötas av auktoriserade verkstäder. Detta trots att en trasig glödlampa kan göra bilfärden väldigt riskfylld.

När tidningen Vi Bilägare testade hur stor skillnad det blev i ljusets räckvidd med trasigt halvljus var resultatet inte särskilt uppmuntrande. Tidningen testade på en Saab 9-2. Om det högra halvljuset var trasigt försämrades sikten bara marginellt, men när det vänstra försvann försämrades räckvidden med 30 procent. I stället för att se 59 meter framåt såg man nu plötsligt bara 40.
För att köra lika säkert med vänster halvljus trasigt i mörkret måste man sänka farten från 90 till ungefär 60 km i timmen.
Vägverkets säkerhetsdirektör Claes Tingvall är kritisk.
- Det är väldigt olyckligt att det ska vara på det här sättet. Jag har själv haft en bil där det var omöjligt för mig att byta glödlampa. Ur trafiksäkerhetssynpunkt är det inte alls bra, säger han.
- Farligast är det så klart nu under vinterhalvåret. Trasiga strålkastare innebär ju inte bara att man ser sämre som förare, man syns sämre också för den mötande trafiken.
Christer Holm har varit bilmekaniker sedan 1971 och driver en välrenommerad verkstad på Kungsholmen i Stockholm. Han tycker inte att man som lekman ens ska försöka byta glödlampa.
- Man ska bara ge sig på det om man är helt säker på vad man gör. Annars blir det både väldigt besvärligt och dessutom är risken stor att man förstör något i armaturen. Gör man det så blir det dyrt att laga, säger han.
- Nästan allt i armaturen består av plast. Under vintern, särskilt när det är minusgrader, blir plasten sprödare och det är väldigt lätt att man har sönder någon skör del. Och att byta en hel strålkastare kostar flera tusen kronor.

I hans verkstad står en Audi A3. Den är enligt Christer Holm bara medelsvår att byta trasig lampa på. Han gör det på några minuter bara, men det beror på att han vet precis hur han ska göra och han har alla verktyg. Det räcker till exempel inte med en tång, det krävs två olika.
- Man måste dessutom ta i lite extra när man tar ut lampan, för kablarna sitter fast med ett självlås. Å andra sidan får man inte ta i för mycket heller.
En Saab 9-3 visar sig vara lite besvärligare. Den vänstra lampan är inga problem. Det finns gott om plats för en stor hand och det är tämligen enkelt att skruva loss lampans bakstycke, koppla ur kablar och byta lampa.
Men den högra lampan sitter i kläm mot luftfiltret. Kanske kunde man få ner en mindre hand om det inte vore för sladdar till motorvärmaren som upptar det lilla utrymme som finns.
I Christers värld är det en baggis. Det tar fem minuter för honom att byta. Med rätt verktyg skulle en vanlig dödlig klara det på en timme eller två kanske, förutsatt att man vet vad man gör. Att göra det vid vägkanten en vinterkväll är bara att glömma.
Men både Saaben och Audin är relativt enkla bilar att byta på. På Christer Holms verkstad skulle notan bli ungefär 200 kronor för jobbet och ungefär 100 kronor för lamporna. På märkesverkstäderna kan det vara dyrare. Det finns många modeller som Christer Holm tar närmare 500 kronor för att byta lampor på.
I Vi Bilägares test fick Volvos olika modeller skiftande betyg. S60 och V70 fick bottenbetyg medan S70, XC900 och S40 fick toppbetyg. På de tre senare lyfter man helt enkelt ut hela armaturen och byter lampan.

Att köra med trasiga strålkastare kan bli dyrt om man blir stoppad av polisen. Om det råder god sikt är bötesbeloppet 500 kronor, vid dålig sikt 1 000 kronor. Polisen kan också ålägga bilägaren att göra en ombesiktning av bilen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om