Lågpriskedja ger 15 nya jobb

På torsdag slås dörrarna upp till Västerviks senaste affärssatsning - lågprisvaruhuset Överskottsbolaget som öppnar nära brandstationen.

Stapelvaror. Schampo och duschkräm varvas med hushållsartiklar och biltillbehör på Överskottsbolaget som blir det senaste tillskottet i lågpriskriget i Västervik. Kedjans marknadschef Christer Engberg och butikschef Påhl Petersén tror stenhårt på Västervik och tror att folk kommer att chockas av de låga priserna. FOTO: MATILDA AHL

Stapelvaror. Schampo och duschkräm varvas med hushållsartiklar och biltillbehör på Överskottsbolaget som blir det senaste tillskottet i lågpriskriget i Västervik. Kedjans marknadschef Christer Engberg och butikschef Påhl Petersén tror stenhårt på Västervik och tror att folk kommer att chockas av de låga priserna. FOTO: MATILDA AHL

Foto:

Västervik2005-11-15 00:25
Varuhuset med en yta på cirka 2 000 kvadratmeter blir nästa i raden av lågprissatsningar i Västervik. Fler etableringar är på gång, men marknadschefen Christer Engberg, som på måndagen besökte Västervik och det senaste varuhuset i kedjan, räds inte konkurrensen.
- Jag ser inga större problem med det. Rusta, till exempel som är en av våra konkurrenter, finns nog på 70 procent av de orter där vi finns, och det går väldigt bra för oss ändå, säger han.

15 personer har anställts till att börja med och de har jobbat i några veckor nu med att ställa i ordning alla varor i butiken inför öppningen på torsdag. Butikschef är en återvändande Västerviksbo, Påhl Petersén som lämnade Västervik för nio år sedan. Närmast kommer han från ett jobb som butikschef på konkurrerande kedjan Rusta i Norrköping. Han ser fram emot sitt nya uppdrag.
- Det ska bli mycket spännande! Jag tycker att Överskottsbolaget är ett intressant företag med mycket bredd, och jag tror att priserna kommer att attrahera och chocka många Västerviksbor, säger han.

Varuhuset i Västervik blir kedjans 59:e. Christer Engberg berättar att Överskottsbolagets profil är ett utpräglat lågprisbolag men att man trots det satsar mycket på kända märkesvaror.
- Vi försöker ligga minst 20 procent under priserna i övriga handeln, men ofta blir det ännu mer, säger han.
Sortimentet består av 15 000 produkter indelade i elva olika produktområden. Hushålls- och hygienartiklar varvas med bland annat matvaror, fritidsartiklar, kläder, elapparater, biltillbehör och produkter för hemmafixaren.
Från början var Överskottsbolaget ett renodlat militärt överskottslager och växte fram i orter där militären hade sina förråd. I dag säljs fortfarande en del militärt överskottsmaterial och Christer Engberg berättar att dessa varor är mycket populära då de har olika användningsområden. En brandslang i jätteformat har till exempel visat sig vara populär hos lantbrukare. Och rejäla stövlar framtagna för tunga dagsmarscher lämpar sig alldeles utmärkt för ett aktivt friluftsliv.

Christer Engberg berättar att man från Överskottsbolagets sida länge sneglat på Västervik som tänkbar etableringsort och han är glad att man nu äntligen kommit så långt att man öppnar ett varuhus här.
- Västervik är en intressant marknad och det finns även en bra möjlig inflödesmarknad från samhällena runtomkring.
Att den dystra befolkningsprognosen och den senaste tidens företagsnedläggningar kommer att påverka Överskottsbolagets försäljning i Västervik negativt, tror han inte. Snarare tvärtom.
- Med kännedom om hur det har fungerat på andra krisdrabbade orter, som till exempel Arboga, vet jag att det oftast finns en stor kraft att komma tillbaka. När problemen dyker upp hittar man kreativa lösningar, säger han.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om