Läckande olja kan drabba Västervik hårt
En eventuell oljeolycka på Östersjön kan få stora konsekvenser för Västervik. Kostnaderna för sanering blir höga och turismen minskar kraftigt. Det är slutsatsen i en rapport från Regionförbundet och det internationella projektet Baltic Master.
Regionförbundet och Baltic Master har tagit fram en rapport där man använder exemplet att ett dubbelskrovigt tankfartyg lastat med 90 000 ton råolja och ett mindre lastfartyg kolliderar på Östersjön. Händer olyckan utanför Kalmar län, som har mer än 900 kilometer skyddsvärd kust, lär kostnaden för samhället uppgå till nästan en miljard kronor konstaterar rapporten.
Enligt scenariot når 20 000 ton olja kusten - något som gör att bara saneringskostnaderna uppgår till 350 miljoner kronor. Till detta ska sedan läggas minskad turism och påverkan på fisket, vilket tillsammans innebär minskade intäkter för samhället på mer än 600 miljoner kronor.
Rapporten utgår från att olyckan händer söder om Öland, mellan tio och tjugo nautiska mil från kusten. Med detta scenario drabbas Öland och södra länet värst.
Men utifrån rapporten går det också att dra slutsatser om hur liknande olyckor på andra håll i Östersjön skulle påverka de kommuner som då ligger närmast, säger projektledaren Daniel Sköld.
- Alla kommuner kan lära sig något av rapporten och se vilka konsekvenser en olycka faktiskt får, säger projektledaren Daniel Sköld.
Framförallt drabbas turismen av en eventuell olycka. Det är en slutsats som bland annat drogs efter att fartyget Fu Shanghai var inblandad i en olycka mellan den svenska kusten och Bornholm 2003.
- Då började bland annat tyska turister att avboka stugor uppe i Blekinge, fastän oljan inte drivit dit. Så visst sprider sig de negativa konsekvenserna av liknande olyckor. Och problemet är att man förlorar många förstagångsturister, som sedan aldrig kommer tillbaka, säger Daniel Sköld.
Förhoppningen är nu att svenska kommuner ska arbeta mer aktivt med frågan. Transporterna på Östersjön ökar, samtidigt som fartygen blir allt större, säger Daniel Sköld.
- I dag har vi omkring 200 tankfartyg på Östersjön varje dag. Enligt alla prognoser lär den siffran öka, med allt från 40 till 100 procent. Alla dessa fartyg går utanför våra kuster, så kustkommunerna är väldigt utsatta, säger han.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!