Kvinnor vill shoppa mer
Kvinnor vill handla mer. Det visar en undersökning som Sifo har gjort. Västerviksbon Maria Karlsson, 46 år, går gärna i affärer.
Glad shoppare. Maria Karlsson från Västervik fyndar gärna i butikerna, helst ska det vara kläder som håller i flera år. Foto: Mattias Ahlm
Foto:
Hon går ofta i affärer på lunchen eftersom hon jobbar på stan, men hon vill gärna ha sällskap av sin dotter eller några väninnor. Helst vill hon fynda kläder som håller i flera år.
Maria Karlsson går i affärer oftare än vad hon behöver. Hon tittar både i ordinarie butiker och letar fynd i second hand-affärer.
- Jag handlar nog mer nuförtiden. Jag har mer pengar nu än vad jag hade förr och mer tid att tänka på sig själv.
I butiken ska det vara lugnt och organiserat om det ska vara tilltalande tycker hon.
- Personalen får inte vara påflugen, man ska kunna gå runt och titta själv och få hjälp om man önskar.
Maria skulle vilja lägga mer pengar på shopping.
- Ja. Det är kul att handla.
Solveig Wikström är professor i konsumentekonomi vid Stockholms universitet. Hon tycker att det finns skillnader i mäns och kvinnors köpbeteende.
- För män innebär shopping att man får tillgång till något man vill ha, men hos kvinnor är det en process att titta sig omkring, själva köpandet i sig är ett nöje, säger hon.
- Fortfarande finns det kvar en del av de historiska rollerna, att män ska producera och kvinnor konsumera.
Generellt sett tjänar vi mer pengar nu än förr och konsumerar därför i större utsträckning. Handeln anstränger sig dessutom för att göra shoppingen upplevelserik, med mycket skyltar och information. Och i medierna möts vi av kändisar som många ser upp till.
- Det finns en påverkan av kändisar, hur stor vet jag inte, men det är ett vanligt sätt att göra reklam, säger Solveig Wikström.
Vi konsumerar inte bara saker, utan även nöjen och upplevelser och det är något som har ökat på senare år.
- Vi lever i ett tjänstesamhälle.
Vissa skillnader finns det mellan storstäder och mindre orter, även om de har suddats ut en del.
- I allmänhet uppkommer nya köpmönster i storstäderna. De i sin tur hämtar nya trender från ett globalt perspektiv och det sprids sedan till landsbygden. Men skillnaderna har minskat och medierna ger snabbt information om vad som är nytt.
Köpvanorna skiljer sig inte bara mellan kvinnor och män utan också mellan generationerna.
- Man konsumerar olika saker i olika åldrar, säger Solveig Wikström.
Fakta om undersökningen
Undersökningen har gjorts av Sifo. 354 kvinnor i åldern 40-60 år blev tillfrågade om sina köpvanor. Nästan hälften av kvinnorna ville lägga mer tid på shopping.
Fyra av tio ansåg att de lägger för lite pengar på shopping till sig själva. Nästan en femtedel av kvinnorna spenderar tusen kronor eller mer på shopping varje månad. Pengarna går till kläder, skor och heminredning, i nämnd ordning. Populärast är det att handla på helgen och att handla själv.
Fyra av tio ansåg att de lägger för lite pengar på shopping till sig själva. Nästan en femtedel av kvinnorna spenderar tusen kronor eller mer på shopping varje månad. Pengarna går till kläder, skor och heminredning, i nämnd ordning. Populärast är det att handla på helgen och att handla själv.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!