Kvinnoambassadörer floppar i kommunen

100 miljoner per år satsar regeringen på kvinnors företagande. De ambassadörer som finns i kommunen har dock inte varit på ett enda möte hittills.

Kerstin Bergström har inte varit efterfrågad som ambassadör.  Arkivfoto: Ellen Kindstand

Kerstin Bergström har inte varit efterfrågad som ambassadör. Arkivfoto: Ellen Kindstand

Foto: Ellen Kindstrand

Västervik2009-03-24 00:07
Regeringen satsar 100 miljoner kronor varje år från 2007 till 2009 på kvinnors företagande. Målsättningen är att kvinnor ska stå för 40 procent av nyföretagandet i landet mot 35 procent i dag.Pengarna har bland annat använts till att utse 880 ambassadörer runt om i landet. Det är kvinnor som själva är företagare och som ska inspirera andra kvinnor till att starta eget.De tre ambassadörer som finns i Västerviks kommun har dock inte varit på något möte hittills och pratat om sitt företagande.- Vi har varit i kontakt med gymnasiet, vuxenutbildningen och högskolecentrum men det finns ingen efterfrågan på att vi ska komma. Trots att det är gratis att få dit oss, säger Kerstin Bergström som är en av de tre ambassadörerna i Västervik.Innan projektet drog i gång var det tänkt att varje ambassadör ska delta i ungefär fyra seminarier varje år. Exempelvis på universitet eller i skolklasser. Detta för att inspirera kvinnor till företagande och diskutera hur man kan gå till väga.Verket för näringslivsutveckling, Nutek, disponerar den största delen av pengarna i projektet. De tycker att det är för tidigt att dra slutsatser om projektet.- Under det första året utsågs ambassadörer och nätverk skapades. Sedan kom kontaktpersonerna på plats. Nu börjar arbetet med att göra ambassadörerna kända så att man utnyttjar de som föreläsare, säger Henrietta Schönenstern som är projektledare på Nutek.Hon berättar att ambassadörerna runt om i landet hittills har träffat 18 000 personer och att merparten varit nöjda och fått ut något av besöket. Med projektet tror hon att andelen kvinnliga företagare ökar.- Egentligen är det ingen skillnad mellan könen. Kvinnor och män är lika bra på företagande och därför är det märkligt att fler män driver företag. Med ambassadörerna vill vi få andra kvinnor att känna "kan hon så kan jag", säger Henrietta Schönenstern.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om