Det är måndag den 30 oktober. Isac och hans kollegor från Kustbevakningen i Västervik har åkt ner till Blekinge för att bistå vid oljeläckaget från färjan Marco Polo som gick på grund utanför Blekinges kust.
Det som möter Isac Alin och kollegorna är oljespill i form av mindre "bollar" som flyter på vattenytan. Uppdraget: se till att oljan inte når land.
– Det har varit Kustbevakningens fokus från början, att begränsa oljeutsläppet.
– Sånt här övar vi på mycket, men det var första gången för mig att jobba i skarpt läge på det här sättet, fortsätter Isac som jobbat inom Kustbevakningen i tre år nu.
I Blekinge är Isac ombord på ett av Kustbevakningens fartyg, en 20 meter lång yacht, som driver upp oljan via en så kallad skärmlänsa; en 500 meter lång läns som skärmar av oljan på ytan.
Det var första gången du jobbade i skarpt läge med den här typen av utsläpp, hur tänkte du när du väl var på plats?
– Vi var väldigt fokuserade bara och försökte göra en så pass bra och snabb insats som möjligt. Man blir så fokuserad på uppgiften så det var det enda jag tänkte då.
Kustbevakningen hade i flera dagar tidigare jobbat för att begränsa läckaget, att samla upp olja på vattenytan och sanera områden där oljan hade nått land.
Besättningen från Västervik stannade i Blekinge större delen av förra veckan. Mot slutet av veckan fick de bistå i bogseringen av fartyget som gått på grund.
– Vår uppgift var att observera bogseringen och hålla koll på om det läckte ut mer olja, men allt gick väldigt bra.