Kunskap lockar mindre än betyg
Sommarlovet går mot sitt slut och skolorna fylls med elever och lärare. Den senaste tidens debatt om skolan har till stor del handlat om kunskap och nu senast om betygsinflation på vissa gymnasieskolor.
beräknas vara igång ordentligt i samband med att den nya skollagen träder i kraft 2011. Men även om åtgärder för att minska inflationen av betygen sätts in så kvarstår elevernas såväl som skolornas jakt på betyg. Hur blev egentligen kunskapen utkonkurrerad av betygen?Politiker och föräldrar kan tala sig varma om kunskapens betydelse, men elever såväl som
lärare vet att när det kommer till kritan är det betygen som talar. De utgör den hårdvaluta i skolsystemet som avgör elevens, liksom skolans, framtid. När den välmenande vuxenvärlden kläcker ur sig klyschor som "pengar är inte allt här i världen" och samtidigt ojar sig över räntor och bensinpriser som skjuter i höjden, är det för de unga att tolka vikten av pengars betydelse. Detsamma gäller när betyg kommer på tal. Egentligen är väl både föräldrar och skolan överens om att det viktigaste är att eleverna förvärvar sig färdigheter, men samtidigt är det de rena betygssiffrorna som utgör ett bevis på duglighet och öppnar möjlighet till fortsatta studier.Problemet är att det talas för lite om de andra värdena livet än de materiella. Och anledningen till att det pratas för lite om dem - är att tilltron till dessa värden inte är tillräckligt stark. Det gäller inte minst kunskapen. Internetsökningar i Google och Wikipedia har ersatt den kunskapsbank som en vuxen bildad människa tidigare kunde stoltsera med, vilket i förlängningen innebär att kunskap som sådan snarare upplevs som en fristående resurs som tekniken förser oss med, än en mänsklig kvalité att beundra.Det farliga med att betrakta kunskap som ett medel, och inte ett mål i sig, är inte minst att
livet blir så förutsägbart och ointressant. Att kunskap i mångt och mycket är användbart behöver inte för den sakens skull betyda att man när man lär sig något måste veta i vilket framtida ögonblick den lärdomen kan komma till nytta. Den meningsskapande funktionen som bildningen har på tillvaron går inte att enkelt mäta, men det betyder inte att den inte är nödvändig i ett större perspektiv.Först när ett samhälle på riktigt uppskattar kunskapens betydelse kan det bli aktuellt med en kunskapsskola. Så länge det anses nördigt, eller för all del pretentiöst, att briljera med intellektuella färdigheter så kommer det vara betygen och inte kunskapen som styr.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!