Kunder tar strid mot eljätte

Elabonnenter i Västerviks kommun anmäler nätleverantören Eon till Allmänna reklamationsnämnden. De anser att den ersättning som utbetalats för vinterns strömavbrott är för låg.

Storm med efterdyningar. Efter stormen Per har nätleverantören Eon betalat ut drygt 450 miljoner kronor i ersättning för utebliven el. Men alla anser inte att de fått den ersättning de är berättigade till.Foto: Annica Jönsson / Scanpix

Storm med efterdyningar. Efter stormen Per har nätleverantören Eon betalat ut drygt 450 miljoner kronor i ersättning för utebliven el. Men alla anser inte att de fått den ersättning de är berättigade till.Foto: Annica Jönsson / Scanpix

Foto:

Västervik2007-06-26 00:25
Den 14 januari blev det mörkt i många småländska hushåll när stormen Per drog in över Sverige. I stormens efterdyningar utspelas nu en strid om storleken på den ersättning som elabonnenterna är berättigade till.
- Men egentligen handlar det inte om pengar, säger Olle Lindborg i Ekevik utanför Överum, författare till den skrivelse som lämnats in till Allmänna reklamationsnämnden.
- Det här är en principsak. Vi ska ha den ersättning som vi är berättigade till enligt lag.
Enligt Olle Lindborg varade strömavbrottet i 24 timmar och 35 minuter. Men av Eons kundtjänst fick han beskedet att avbrottet, enligt elbolaget, endast varade i 19 timmar.
- Det tyckte jag var konstigt, för jag lärde mig klockan redan innan jag började skolan, säger Olle Lindborg spetsfundigt.

Efter stormen Gudrun infördes nya regler i Ellagen om kundernas möjligheter till ersättning vid strömavbrott. Elkunder som drabbas av elavbrott har enligt den nya lagen rätt till en minimiersättning på 900 kronor efter tolv timmar. Efter ett dygn stiger ersättningen till minst 1 800 kronor. Ersättningsnivån varierar beroende på hur stor årlig nätkostnad elkunden har.
I Olle Lindborgs fall skulle han, efter ett dygnslångt avbrott, ha rätt till en ersättning på 1 800 kronor. Men endast 905 kronor har utbetalats.
Förvånad över den låga ersättningen vände sig Olle Lindborg till Eons kundtjänst.
- Där fick jag besked om att de skulle undersöka saken och återkomma. Men så har inte skett.
Han vände sig istället till Konsumenternas elrådgivningsbyrå. Där fick han rådet att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden.
Olle Lindborg berättar att han är långt ifrån ensam att vara missnöjd. Ett tjugotal abonnenter i byarna Ekevik och Kolsebo befinner sig i samma situation som Lindborg. Ingen har enligt Lindborg fått en ersättning överstigande 900 kronor, medan andra inte fått någon ersättning alls. Många har nu undertecknat den skrivelse som nu skickats till Allmänna reklamationsnämnden.
Jan-Erik Olsson, Informationschef på Eon, blir förvånad när Västerviks-Tidningen når honom med uppgifterna.

Eon har utbetalat ersättning på drygt 450 miljoner kronor till sammanlagt 175 000 kunder. Av dessa har ungefär 2 000 kunder hört av sig till Eon med klagomål rörande den ersättning man erhållit.
- Vi brukar då starta en utredning för att se varför vi har olika uppfattningar. Strömavbrottens längd registreras på data men det finns också mänskliga faktorer i hela kedjan.
- Det finns anledning att titta närmare på det här fallet, säger Jan-Erik Olsson och råder Olle Lindborg och de övriga undertecknarna att återigen ta kontakt med Eons kundtjänst.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om