Kulturhistorisk miljö rivs när ny väg dras

Vägverket vill riva tre fastigheter som bedöms som kulturhistoriskt intressanta. Anledning är att det blir för dyrt att bygga bullerskydd längs E22 vid Hyttan.

Foto:

Västervik2007-12-18 00:05
Vägverket planerar att bredda E22 vid Hyttan för att göra vägen trafiksäkrare. I samband med bygget av ett nytt stigningsfält vill man riva tre fastigheter intill vägen, där dagens höga bullernivåer väntas bli ännu högre.- Vi har fört diskussioner om bullerdämpande åtgärder, men det är inte lätt. Husen ligger för nära vägen och utfarterna är inte trafiksäkra. Vi skulle få bygga bullerskydd höga som hus och det är inte kostnadseffektivt, säger projektledare Göran Kempe på Vägverket. Vägverket har nu kommit överens med fastighetsägarna om att lösa in Jonsbo, Lindsborg och Jansbo som ligger på rad längs E22 norr om Hyttan. I dagsläget står det klart att två kommer att rivas. - Jansbo ska eventuellt stå kvar, men fastigheten får inte vara bostad.En utredning, som utförts av Kalmar läns museum, konstaterar att området är kulturhistoriskt intressant och bör stå kvar. - En rivning av samtliga byggnader inom de tre fastigheterna skulle innebär att en betydande del av den samlade bebyggelsemiljön raderades bort, vilket vore beklagligt ur ett kulturhistoriskt och lokalhistoriskt perspektiv, skriver länsmuseet i sin rapport. Ur antikvarisk synpunkt menar länsmuseet att främst bostadshuset Jonsbo med tillhörande bodlänga bör bevaras. Jonsbo uppfördes troligen någon gång under den första hälften av 1800-talet, och under tidigt 1900-tal bedrevs ett slakteri på gården. Charkvaror bereddes i boden, som fortfarande står kvar. - Bostadshuset har stora kulturhistoriska värden med välbevarade exteriöra och interiöra byggnadsdetaljer, såsom eldstäder. Vägg- och takpaneler och dörrar medverkar till att återspegla byggnadens ursprungliga karaktär. Länsmuseet anser att även bostaden Jansbo, som ligger till höger om smedjan, bör bevaras. Huset har anor från 1700-talet och fick sin nuvarande plats under början av 1800-talet. Länsmuseet anser det troligt att torpet var knutet till gruvdriften vid Gladhammars gruvor.Den tredje fastigheten, Lindsborg, är däremot kraftigt moderniserad och byggnaden i sig saknar kulturhistoriskt värde. - Men har som en del av den samlade bebyggelsen ändå viss miljöskapande betydelse, bedömer museet. Tillsammans med fastigheterna Stensberg och Stensnäs utgör byggnaderna som ska rivas en sammanhållen bebyggelsemiljö, anser länsmuseet. Men för Vägverkets del spelar dessa synpunkter mindre roll. - Vi bad länsmuseet om en fotodokumentation och i samband med den har dessa synpunkter inkommit. Men det är tydligen vanligt att de skriver så där, och länsstyrelsen har inte haft några invändningar mot rivningen. Det är inte vår uppgift att måna om kulturminnen, det är även ett riksintresse att få en bra väg, säger Göran Kempe.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om