Det är destinationsutveckling och marknadsföring av Västervik som ska göras effektivare genom att kommunen börjar upphandla den turistverksamhet som i dag drivs i kommunal regi.
Förslaget innebär att också den breda marknadsföringen, som syftar till att få människor och företag att flytta till kommunen, ska upphandlas.
Bakgrunden är, som VT berättade redan i torsdags, en uttalad politisk ambition att näringslivet i framtiden ska erbjudas större inflytande över destinationens utveckling och på vilket sätt kommunen marknadsförs för besökare och presumtiva inflyttare och etablerare.
Kommunen är enligt förslaget nu beredd att snarast börja upphandla turistbyrå, webbplatsen vastervik.com, marknadsplan samt turismutveckling.
– Vi måste sätta Västervik på kartan. Inom en kort framtid måste näringsliv, landsting och kommun rekrytera minst tvåtusen nya medarbetare på grund av pensionsavgångar, sade Tomas Kronståhl när kommunledningskontorets förslag presenterades förra veckan.