Det kan både Jan Örnek, Restaurang Sahara, och Jonas Settlin, Guldkant, intyga.
– Vi har mycket att göra, säger Jonas Settlin.
Med det sagt innebär restriktionerna i coronapandemins spår en stor utmaning för krögarna. Större avstånd mellan sittgrupperna gör att det inte går att fylla upp lokalerna som normalt. Och när betjäningen måste ske vid bordet (sittande bordsbeställning), inte vid baren, krävs mer personal.
– Vi har 30 procent färre sittplatser i sommar i jämförelse med förra året, säger Settlin.
– Coronapandemin har påverkat branschen enormt.
– Både personal och gäster har ju fått ändra sina beteenden och vi har lagt mycket kraft och arbete på att ändra vårt sätt att arbeta för att följa reglerna. I går (läs torsdag), gjorde kommunen tre kontroller hos oss under en och samma dag. Hittills har vi aldrig fått någon anmärkning, säger han.
På Guldkant har man inrättat en ny tjänst – en "distanseringsmanager", med uppgift att se till att de avstånd som krävs mellan grupperna/gästerna upprätthålls.
Hur funkar det kvälls- och nattetid? Glömmer sig folk när de druckit alkohol?
– Jag tycker att folk överlag beter sig bra. Men det händer att man får påminna vissa om det här med avståndet, säger Jan Örnek.
Varken han eller Jonas Settlin deppar över läget.
– Det gäller ju att göra det bästa av situationen, menar de.