Kreativiteten flödar hos unga sommarentreprenörer

Ett Västerviksspel, guidning på lokala företag i Västervik och logostickers. Det är exempel på affärsidéer som några ungdomar kommit på när de jobbat som entreprenörer i sommar.

Från vänster: Irina Telisova, Alex Eckerbom, Filip Nilsson, Carl Glenfalk, Adrian Schwartz handledare, och Richard Holmberg har ägnat sig åt eget företagande i sommar.

Från vänster: Irina Telisova, Alex Eckerbom, Filip Nilsson, Carl Glenfalk, Adrian Schwartz handledare, och Richard Holmberg har ägnat sig åt eget företagande i sommar.

Foto: Ellen Nielsen-Kindstrand

Västervik2010-07-24 00:00
Fem ungdomar har under tre veckor i sommar fått lära sig att bli entreprenörer på Högskolecentrum i Västervik. Utbildningen har bekostats av kommunen. Den första veckan fick de en utbildning i eget företagande och de gick på studiebesök hos lokala företag i Västervik. De fick även gå en kurs i personlig utveckling där de lärde sig hur man sätter mål och når dem. Sista två veckorna gjorde de en affärsplan och jobbade med sin produktidé. Och de fick även gå på möten med företag för att sälja sina idéer. Adrian Schwartz är den som har handlett dem och fungerat som ett bollplank. Han är själv 21 år och egen företagare. Det senaste året har han jobbat med Ung Företagsamhet i Kalmar och det var så han kom in som handledare nu i sommar. - För dem som är 17 år har det varit otroligt lärorikt. De har fått lära sig mycket och de har fått ta mer eget ansvar än vanliga feriearbetare, säger Adrian.Irina Telisova,16, var en av dem som sommarjobbade som entreprenör. Hennes projektidé gick ut på att starta guidade turer på lokala företag för Västerviksbor och för turister. Idén kommer att testköras i höst hos några lokala företag som visat intresse för den och Irina ser ljust på framtiden. - Jag kommer att satsa på det här om jag lyckas efter testkörningarna i höst. Det här kommer att bli stort inom kort och jag har alltid drömt om att jobba med människor och något inom turism.Alex Eckerbom, 17, kan visa upp en färdig produkt efter de här veckorna, så kallade logostickers, som man kan sätta på bilen för att marknadsföra föreningar och företag. Han kommer också att fortsätta med sin idé, och har redan sålt stickers till Lions och Seglarklubben bland andra.- Man blir mer respekterad som ung företagare än man kan tro, säger Filip Nilsson,17, som vill skapa ett Västerviksspel som ska fungera lite som ett monopolspel fast med Västerviks näringsliv representerat i spelet. Filip har varit på ett antal möten med olika företag och alla har varit positiva till hans idé.- Man har lärt sig att ta tag i saker och vi har lärt känna affärslivet genom det här, säger Carl Glenfalk, 17, som hade flera olika idéer, bland annat att göra presentationsfilmer åt företag.Richard Holmberg, 16, sålde olika tjänster som att klippa gräs, rensa ogräs och måla staket och även han har några jobb som väntar honom framöver.I framtiden vill Alex antingen bli säljare på bank eller egen företagare, Rikard vill bli grävmaskinist eller mekaniker, Filip vill jobba på Wall Street, Carl ser vart livet för honom, och Irina vill fortsätta med sitt företagande inom turism. Säkert är att det här sommarjobbet har lärt dessa ungdomar mycket som är bra att ha med sig in i framtiden.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om