Köttbullar sänktes med ett öre – skylten blev viral

Kampanjpriser och rabatter i all ära. Men en prissänkning på ett ynka öre – dessutom till en ojämn summa – fick Hemköpskunden att reagera. Men allt handlade om en tangenttryckning som blivit fel och inte en medveten kampanj.

Rea på köttbullar? Under några dagar kunde man spara ett öre per förpackning om man köpte färdiglagade köttbullar på Hemköp i Västervik.

Rea på köttbullar? Under några dagar kunde man spara ett öre per förpackning om man köpte färdiglagade köttbullar på Hemköp i Västervik.

Foto: Marie Kerrolf

Västervik2025-02-21 03:00

Nyheten i korthet

  • En Hemköp-kund i Västervik upptäckte en skylt som annonserade en prissänkning på köttbullar med ett öre, från 27,95 kr till 27,94 kr.
  • Kunden fotograferade skylten och delade bilden på TikTok, där den snabbt blev viral och fick tusentals visningar.
  • Hemköp förklarade att prissänkningen var ett misstag, orsakat av en felaktig tangenttryckning, och inte en medveten kampanj.

Mannen, som vill vara anonym, besökte Hemköp i Västervik under onsdagen vid lunchtid. Vid en disk som saluförde färdiglagade köttbullar hajade han till. Priset för en specifik förpackning hade sänkts från 27,95 till 27,94 kronor. "Du sparar 0,01" stod det också på skylten. Ett öre. En relativt obetydlig besparing, kan tyckas.

– Det kändes märkligt med den stora röda stjärnan och uppgiften att man sparade ett öre, säger mannen. 

Hade priset sänkts till ett mer jämnt kron- eller örestal tror han inte att han hade reagerat lika starkt.

– Men det var lite udda att se ett pris som slutade på 94 öre, säger han.

undefined
Hemköp i Västervik.

Skylten fotograferades och bilden delades på sociala medier. 

– Jag la ut bilden på en skojsida på TikTok och den fick ett par tusen visningar och flera hundra likes. Många trodde att jag manipulerat bilden, andra att det var ett skrivfel eller satir. De flesta hade svårt att tro att det var sant.

Trots det komiska i situationen finns en viss underton av irritation hos mannen.

– Jag reagerade ganska kraftigt. Skyltar med kampanjpriser lurar ögonen och jag tycker att det är lite ful marknadsföring att göra så här när besparingen är så liten. Åtminstone om det är medvetet gjort.

Hur kände du själv då? Blev det några köttbullar?

– Nej, haha. Jag blev inte mer sugen på det på grund av prissänkningen, säger mannen.

undefined
Det är dessa köttbullar som den virala skylten handlar om. På den ordinarie hyllan är dock priset detsamma som tidigare.

När VT besökte Hemköp under torsdagsförmiddagen fanns fortfarande skylten kvar. På den ordinarie hyllan kostade köttbullarna däremot fortfarande 27,95 kronor, vilket enligt My Manfred, teamchef för färskvaror i butiken, också är det korrekta priset. 

Själv hade hon inte uppmärksammat den numera virala skylten, förklarar hon när VT når henne på torsdagseftermiddagen.

Men hon konstaterar att butiken inte har någon ettöreskampanj på köttbullar, utan att det rör sig om ett felslag, orsakat av den mänskliga faktorn. Det har alltså varken funnits någon medveten strategi, eller vilja att skoja, bakom.

– Fyran och femman ligger ju bredvid varandra på tangentbordet, så det har helt enkelt blivit fel. Jag ska gå och ta bort skylten på en gång nu, säger hon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!