Korsning ska bli säkrare med fler vägfält
När det kan ske står skrivet i stjärnorna, men ett förslag på hur korsningen E22/väg 33 vid Hyttan ska byggas om presenterades i går för de berörda markägarna. En ombyggnad ska ge högre trafiksäkerhet, bättre miljö och bra framkomlighet.
Trafiksäkert förslag. Lennart Ivarsson och Göran Kempe presenterade Vägverkets förslag på hur korsningen vid Hyttan som ska öka trafiksäkerheten och förbättra miljön. Foto: Anders Steiner
Foto:
- Det är en punkt som är tung på E22 och besvärlig för tungtrafiken bland annat, säger Lennart Ivarsson som är trafiksäkerhetsingenjör på Vägverket i Kalmar.
Ombyggnaden enligt Vägverkets förslag ska säkra framkomligheten genom att göra ett fält rakt fram mot Västervik för de bilister som kommer från Kalmar, ett svängningsfält åt vänster mot Vimmerby och en mittfil för trafikanter som svänger mot Västervik från Vimmerby så att de kan accelerera utan att störa övriga trafikanter. De båda fälten kommer att jämkas ihop längre fram. Från Västervikshålet kommer det att bli ett svängningsfält mot Vimmerby.
Denna lösning i kombination med hastighetskameror som säkrar hastigheten och förlängd 70-sträcka fram till busshållplatsen vid backkrönet i riktning mot Västervik ska ge god trafiksäkerhet.
Då färre bilister måste bromsa in för att sedan accelerera minskar koldioxidutsläppen vilket innebär en välgärning för miljön.
Förutom att se till trafiksäkerhets-, framkomlighets- och miljöaspekterna har Vägverket också som målsättning i sin verksamhet att se till regional utveckling och jämställdhet. Den regionala utvecklingen ska gynnas genom att underlätta för transporterna och jämställdhet nås genom att ta hänsyn både till mäns och kvinnors olika förhållningssätt och behov.
- Undersökningar visar att kvinnor vill ha en större säkerhet i transportsystemet och detta ger en högre säkerhet, säger Lennart Ivarsson.
Förhoppningen är att ombyggnaden ska vara igång om två-tre år, men det är beroende av de kommande årens utrymme i budget och av den demokratiska processen som kan göra att arbetet med förslaget kan dra ut på tiden.
Det förslag som föreligger innebär en kostnad på 3-5 miljoner kronor, vilket är ett kostnadseffektivt alternativ. Om det i stället skulle byggas en cirkulationsplats i korsningen skulle kostnaden raskt stiga till 8-12 miljoner kronor.
- Det kvarstår en del konfliktpunkter, men det är precis samma som vid en cirkulation, säger Göran Kempe från Vägverket i Linköping.
Säkrare korsning
Korsningen vid Hyttan mellan E 22 och väg 33 ska göras säkrare. Ett förslag har utarbetats och i bästa fall kan delar av det genomföras 2007.
Det Vägverket i första hand vill bygga är ett nytt körfält för avfart från E 22 från Västervik mot Vimmerby. I övrigt innehåller förslaget ett cirka 500 meter långt så kallat stigningsfält på E 22 mot Västervik. Eftersom det är ont om pengar blir det ett etappbygge.
Projektet påbörjades för några år sedan.
- Vi gjorde en förstudie som vi ställde ut och vi kom fram till att vi måste få ner hastigheten. Därför har vi placerat ut två kameraställ där, säger Stig Kempe på Vägverket i Linköping.
Och även om det sällan funnits någon kamera i så har det haft effekt. Den 17 november blir det ett sakägarsammanträde i Gunnebo om den nu framlagda planen. Dit kallas markägare och andra som är berörda.
Det Vägverket i första hand vill bygga är ett nytt körfält för avfart från E 22 från Västervik mot Vimmerby. I övrigt innehåller förslaget ett cirka 500 meter långt så kallat stigningsfält på E 22 mot Västervik. Eftersom det är ont om pengar blir det ett etappbygge.
Projektet påbörjades för några år sedan.
- Vi gjorde en förstudie som vi ställde ut och vi kom fram till att vi måste få ner hastigheten. Därför har vi placerat ut två kameraställ där, säger Stig Kempe på Vägverket i Linköping.
Och även om det sällan funnits någon kamera i så har det haft effekt. Den 17 november blir det ett sakägarsammanträde i Gunnebo om den nu framlagda planen. Dit kallas markägare och andra som är berörda.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!