Köpte för lite öl
Krävs på flera miljoner kronor av Åbro.
Anledningen är att kunden sålde för lite öl. Kunden, Salt Sill i Stockholm, nådde inte upp till de minimivolymer som avtalats.
När Åbro skrev avtalet med Salt Sill förband sig bolaget att köpa en viss mängd.
Under förra hösten upptäckte Åbro att kunden inte levde upp till avtalet.
Salt Sill köpte för lite öl och andra dryckesvaror från Vimmerbybryggeriet.
- Minivolymerna underskreds väsentligt, konstaterar Åbro.
Salt Sill hade fått priser som var baserade på en viss mängd. När denna underskreds sade Åbro upp avtalet om leveranser.
Dessutom kom inte betalningarna i tid som var överenskommit. Vilket påtalades vid flera tillfällen.
Avtalet mellan parterna innebar att Salt Sill fick en förskotterad rabatt på 1,5 miljoner kronor, inklusive moms.
Under avtalets gång utgick ytterligare rabatter på cirka en halv miljon.
Åbro ställde upp med ett marknadsföringsbidrag under avtalstiden på sammanlagt 1125000 kronor.
Av dessa pengar vill Åbro ha tillbaka en halv miljon och dessutom ett skadestånd på nästan samma belopp.
Totalt uppgår Åbros skadeståndskrav på grund av avtalsbrott till 2153934 kronor.
De senaste leveranserna som gjorts under 2002 har inte betalats.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!