"Köpet kan hävas men inte ångras"
Det är viktigt att skilja på ångerrätt och reklamation. Det menar Cecilia Hurtig som är jurist vid Konsumentverket i Karlstad.
Enligt distans- och hemförsäljningslagen har en köpare alltid 14 dagars ångerrätt om man blir uppsökt av en säljare i hemmet, till exempel vid telefonförsäljning. Vid direktförsäljning i butiker gäller inte denna lag. En del företag har ändå valt att tillämpa ångerrätt, till exempel Telenor. För att ångerrätten ska gälla måste dock vissa kriterier vara uppfyllda. Bland annat måste produkten och förpackningen vara i nyskick. Telefonen får inte heller vara använd. Konsumentköplagen skyddar konsumenten vid fel på varan. Då har man till exempel rätt att kräva att felet åtgärdas eller att man får en ny, felfri vara. Man kan också kräva prisavdrag, häva köpet eller hålla inne med betalning. En vara är enligt konsumentköplagen felaktig bland annat om den inte stämmer överens med vad kunden har avtalat med säljaren, om den inte har de egenskaper som säljaren hänvisade till vid köpet eller om säljaren inte upplyst kunden om detaljer om varan som den borde ha upplyst om. För att få sina rättigheter tillgodosedda måste kunden så snart som möjligt efter att den upptäckt felet, reklamera varan, det vill säga tala om att man inte vill ha varan. Källor: Konsumentverket (www.konsumentverket.se), Konsumenternas tele- och internetbyrå (www.ktib.se), Telenor
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!