"Köpet kan hävas men inte ångras"

Det är viktigt att skilja på ångerrätt och reklamation. Det menar Cecilia Hurtig som är jurist vid Konsumentverket i Karlstad.

Västervik2007-10-26 01:07
Att telefoner och telefonabonnemang säljs i mobila diskar i anslutning till matvarubutiker är en vanlig syn i dag. Men det gäller att se upp om man vill ångra sitt köp. Den ångerrätt på 14 dagar som normalt sett gäller vid distansförsäljning, exempelvis vid hemförsäljning eller försäljning via telefon, gäller inte vid den här typen av försäljning. - Men vi har efterlyst en utredning för att se över distans- och hemförsäljningslagen så att ångerrätten ingår även i den, säger Cecilia Hurtig.Vissa företag, exempelvis Telenor, har ändå valt att tillämpa lagen. Men i det här fallet hjälper inte det Leif Törngren då hans telefon faktiskt använts och fått märken på displayen. För att kunna ångra ett köp måste varan vara i nyskick.Cecilia Hurtig tycker dock att Leif Törngren i enlighet med konsumentköplagen borde kunna reklamera telefonen eftersom den inte uppfyllt hans förväntningar.- Kan han inte använda den som han har tänkt sig så är det ett fel som är av väsentlig betydelse för honom och då borde han ha kunnat få en annan telefon eller häva köpet, säger hon.Även om det inte varit fel på själva telefonen i det här fallet så kan man alltså hävda att varan varit felaktig eftersom Leif Törngren inte blivit upplyst om den viktiga detaljen att programvaran från Sony Ericsson inte gick att använda tillsammans med den aktuella telefonen. Det var ju det erbjudandet som gjorde att han valde att köpa telefonen.Cecilia Hurtig tycker att Leif Törngren i första hand ska vända sig till kommunens konsumentvägledare för att få hjälp med att häva köpet. Om inte detta fungerar kan han alltid vända sig till Allmänna reklamationsnämnden.Huruvida han ska betala fakturorna eller inte är en fråga som Leif Törngren själv måste avgöra.- Tycker man att man har rätt själv så bör man bestrida fakturorna. På något vis godtar man det hela om man betalar. Men man får vara beredd att ta striden om de ändå lämnas vidare till inkasso, säger Cecilia Hurtig.
Enligt distans- och hemförsäljningslagen har en köpare alltid 14 dagars ångerrätt om man blir uppsökt av en säljare i hemmet, till exempel vid telefonförsäljning. Vid direktförsäljning i butiker gäller inte denna lag. En del företag har ändå valt att tillämpa ångerrätt, till exempel Telenor. För att ångerrätten ska gälla måste dock vissa kriterier vara uppfyllda. Bland annat måste produkten och förpackningen vara i nyskick. Telefonen får inte heller vara använd. Konsumentköplagen skyddar konsumenten vid fel på varan. Då har man till exempel rätt att kräva att felet åtgärdas eller att man får en ny, felfri vara. Man kan också kräva prisavdrag, häva köpet eller hålla inne med betalning. En vara är enligt konsumentköplagen felaktig bland annat om den inte stämmer överens med vad kunden har avtalat med säljaren, om den inte har de egenskaper som säljaren hänvisade till vid köpet eller om säljaren inte upplyst kunden om detaljer om varan som den borde ha upplyst om. För att få sina rättigheter tillgodosedda måste kunden så snart som möjligt efter att den upptäckt felet, reklamera varan, det vill säga tala om att man inte vill ha varan. Källor: Konsumentverket (www.konsumentverket.se), Konsumenternas tele- och internetbyrå (www.ktib.se), Telenor
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om