Johannes Regell, socialistiska partiet.- Rent spontant låter det lustigt, för det är en statlig angelägenhet. Men vårt största problem är inte dåliga tåg utan dålig järnväg, och det är också statens sak. - Jag är tveksam, jag är inte 100 procent på att det är kommunens uppgift. Men tåg är ingen dum grej att lägga pengar på, bättre än golfbanor. - Kommunen borde ligga på lite mer hos staten, särskilt när man har en ett moderat kommunalråd och en moderat regering. Tomas Kronståhl, s- Det kan vara ett alternativ, men troligtvis blir det inte så, utan att KLT köper tågen och vi är med och finansierar. Då är jag positiv till det, det är inte det bästa alternativet, men det är en lösning. Är det verkligen kommunens sak att köpa och äga tåg?- Det vore väldigt märligt, men det slipper vi nog nu. Men det är också väldigt märkligt som det sköts i dag. Bidraget?- Det borde gå att lösa, det är ett statligt stöd för att köpa tåg. Mats Hugosson (c)- Om vi säger så här, det skulle vara väldigt olyckligt om Västervik blir den enda kommunen i Sverige som blir tvingad att köpa sina egna tåg. Men det är av största intresse för oss att få över ansvaret till Kalmar län och KLT. - Buss är inget alternativ i sammanhanget, man kommer aldrig ner i de tiderna som är nödvändiga för dagspendlare. Mariann Gustafsson (v)- Egentligen är det inte kommunens sak, men när vi väljer mellan att inte ha någon tågförbindelse alls ser det ut som om det är enda lösningen. Buss är inget alternativ. - Jag tycker att Östergötland borde ställa upp och inte bara se till sitt. De drar sig ur trots att Banverket rustar upp banan. - Vi i vänsterpartiet har jobbat för tågtrafiken länge, sedan 50-talet.