Från Konsumentverkets sida säger man att det inte görs kontroller men att det kommer in anmälningar då och då.
- Det vore ju trevligt att resa runt i landet och kolla butikerna men det har vi inte tid med. Det finns de som inte gillar slarv och när de skickar in anmälningar mot en butik kontaktar vi ägaren. Vi brukar resonera som att en gång är ingen gång men om slarvet upprepas gör det ont i fickan, då blir det vite, säger Rickar Faivre, jurist på Konsumentverkets rättsavdelning.
Rickard säger att lagen finns till för att konsumenten ska kunna göra ett säkert val när de handlar.
- Att butiker inte informerar om pris i skyltfönster kan säkert bero på att de vill få kontakt med kunder som kommer in och frågar. Kunden ska inte behöva hamna i klorna på en säljare.
Konsumentverket tar emot anmälningar om alla möjliga butiker men Rickard säger att det mest är klädbutiker och dylikt som skyltar. Han tror att butiksägare kanske tycker att det är lite svårt att informera om priset på till exempel kläder med prislappar som inte syns.
- Då får man väl helt enkelt låta bli att skylta, det är inte svårare än så.