Egentligen skulle kommunstyrelsen ha yttrat sig över det regionala trafiksförsörjningsprogrammet för Kalmar län redan den här veckan, men man skjuter på svaret. Politikerna vill försäkra sig om att de önskemål som kommunen för fram går i linje med vad grannkommuner som Valdemarsvik, Åtvidaberg och Vimmerby för fram.
– Vi har samarbetat med grannkommunerna tidigare i sådana här frågor. Vi och Åtvidaberg samarbetade när vi skulle yttra oss om planen för Östergötland, säger kommunstyrelsens ordförande Dan Nilsson (S).
Att man vill hämta stöd från östgötakommunerna i en plan som handlar om kollektivtrafiken i Kalmar län är ingen slump.
I det förslag som fanns framskrivet inför veckans möte trycker man hårt på kommunens behov av fungerande kollektivtrafik över länsgränsen. Man pekar särskilt ut naturbruksgymnasiet i Gamleby och campus i Västervik som beroende av att elever som inte bor i kommunen kan pendla.
Man pekar också på hur distansarbetet ökat under pandemin.
– Kommunen har 6 000 fritidshus, med en stark ägarkoncentration till Linköping och Norrköping. Vi ser att allt fler utnyttjar sina fritidshus för permanentboende, och pendlar någon eller några dagar i veckan till exempelvis Linköping och Norrköping, skriver man i planen.
De stråk som pekas ut som viktiga är Västervik-Linköping, Västervik-Vimmerby-Jönköping och Norrköping-Västervik-Oskarshamn-Kalmar.