Kommunens nya bilar klarar inte säkerheten

Ny resepolicy ska göra tjänstebilen säkrare och miljövänligare.

Foto: MAGNUS GLANS Den här bilen ägd av Västerviks kommun av årsmodell 1998 ingår inte i undersökningen, men skulle  inte klara Folksams kriterier för en säker bil.

Foto: MAGNUS GLANS Den här bilen ägd av Västerviks kommun av årsmodell 1998 ingår inte i undersökningen, men skulle inte klara Folksams kriterier för en säker bil.

Foto:

Västervik2004-10-13 01:00
Västervik hamnar i botten bland landets kommuner när det gäller säkra och bensinsnåla tjänstebilar inköpta under år 2003. Detta enligt en undersökning från Folksam. Av de två inköpta tjänstebilarna uppfyllde ingen kravet på hög säkerhet. En av bilarna klarade dock kravet på låg bränsleförbrukning.
? Det är olyckligt om vi köpt bilar som inte uppfyller kraven på säkerhet och låg bränsleförbrukning. De är helt möjliga att förena, säger upphandlingschef Ulla Öhrn.
Hon tycker att en sådan här undersökning blir lite missvisande eftersom det för Västerviks del bara handlar om två bilar i inköp under förra året. Hon betonar dock att det i kommunens nya resepolicy, som ska avgöras av fullmäktige i nästa månad, klart framgår att de bilar som används ska vara både säkra och bensinsnåla.

Den ena bilen körs av tekniske chefen Per Allerth, en Audi Avant, och föll dubbelt på för hög bensinförbrukning och inget whiplashskydd. Den andra blen, som används av turistbyrån, är en Renault Megane, som är tillräckligt bensinsnål, men inte tillräckligt säker.
I undersökningen konstateras att kommuner och landsting köper små och därför oftast bränslesnåla bilar, men där säkerheten ofta är undermålig. Enligt Folksams ranking klarar inte 65 procent säkerhetskraven, medan miljökraven däremot uppfylls av hela 75 procent av de bilar som köpts under året.
15 kommuner i landet får högsta betyget fem medan däremot Västervik och en rad andra kommuner bara får en etta i betyg.
Folksam har också undersökt landstingens tjänstebilar under samma år. Landstinget i Kalmar är ett av två landsting som ligger i topp med betyget 4 av 5.

Ofta är det så inom den offentliga sektorn att man köper bränslesnåla bilar, men som inte håller säkerhetskraven. Landstingen och kommunerna har dock andra inköpsmönster än de privata företagen, som ofta uppnår höga säkerhetskrav men missar miljökraven genom att välja stora och dyra bilar.
Offentliga sektorn står tillsammans med företagen för nära hälften av alla nybilsköp varje år. De sätter alltså stor prägel på den svenska bilparken 15-20 år framåt när det gäller säkerhet och utsläpp av avgaser.

I förslaget till ny resepolicy för Västerviks kommun sägs bland annat att de tjänstebilar och förmånsbilar som anskaffas eller hyrs i huvudsak för persontransport ska:
? Ge förare och passagerare ett bra skydd vid frontal- och sidokollisioner vilket anses vara uppfyllt om bilen uppnår minst fyra stjärnor vid provning enligt Euro NCAP
? Ha krockkuddar mot front- och sidokollisioner för föraren och främre passageraren.
? Ha huvudstöd (nackskydd) och trepunktsbälte på de platser som används.
? Ha låsningsfria bromsar.
? Uppfylla följande miljökrav: Minst 75 procent av årligen anskaffade/hyrda bilar ska ha en bränsleförbrukning som understiger 7,7 l bensin/100 km eller 5,4 l diesel/100 km enligt norm vid blandad körning alternativt uppfylla miljökraven enligt EU MK 2006.
? Alternativa drivmedel ska eftersträvas där så är möjligt.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!