Kommunens hyreskrav på VV Line: 1,9 miljoner

Inte en krona har betalats det senaste halvåret. VV Line följde inte avbetalningsplan.

Västervik2003-04-03 06:00
Västerviks kommun har ett hyreskrav på VV Line som den 1 april uppgick till 1,9 miljoner kronor.
Det betyder att färjebolaget inte betalat hyra motsvarande kostnaden för ett och ett halvt år.
I slutet av förra året när eftersläpningen blev alltför stor gjordes en avbetalningsplan upp.
- Enligt avbetalningsplanen skulle hela skulden ha reglerats till den 31 mars, säger kommunens utvecklingsledare Bruno Nilsson.
- Men det kom inga pengar.

Hur ska kommunen agera för att få in pengarna?
- Vi avvaktar den kommande bolagsstämman i VV Line och ser vad som kommer ut av den. En av de stora ägarna har engagerat sig kraftigt. Efter stämman får vi ta ställning till vårt framtida agerande.

Har det varit aktuellt att begära bolaget i konkurs?
- Jag har inte hört något i den riktningen, säger Bruno Nilsson.
VV Lines skuld till kommunen på 1,9 miljoner kronor är upplupna hyreskostnader. Bolaget hyr lokaler i färjeterminalen på Lucerna och ska även betala hyra för det nyuppförda tullhuset.
- Hyreskostnaden är lite drygt 100000 kronor i månaden.
- Det senaste halvåret har det inte kommit några pengar alls. Tidigare kom det lite då och då, berättar Bruno Nilsson.
VV Line har tidigare begärts i konkurs av hamnbolaget VLI i Västervik. VLI ville ha betalt för en skuld på cirka 300000 kronor. Sedan ansökan om konkurs lämnats in till tingsrätten nåddes en uppgörelsen och konkursansökan drogs tillbaka.
Färjetrafiken med Mermaid II ligger nere sedan i julas. Färjan är utchartrad till DFDS som trafikerar Lettland-Tyskland under ett halvår.
Skandia som engagerat sig hårt i VV Line har köpt loss det Panamabolag (Blackspan Corp) som äger Mermaid. Skandia är finansiär av fartyget. Systerfartyget Fellow som går på Nynäshamn-Ventspils finansierar av hamnen i Ventspils.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om