Kommunens cykelsatsningar rankas lågt

Västerviks kommun hamnar näst längst ner i Cykelfrämjandets årliga kommungranskning.

Mycket finns att förbättra med Västerviks cykelsatsningar, menar Cykelfrämjandet.

Mycket finns att förbättra med Västerviks cykelsatsningar, menar Cykelfrämjandet.

Foto: Tove Nilsson

Västervik2022-10-23 12:00

– Det är självklart inte roligt, säger Sebastian Wadenborg, planerare på kommunens samhällsbyggnadsenhet.

Totalt 55 kommuner är med i Cykelfrämjandets kommunvelometer i år, vilket är en nationell granskning där man undersöker och jämför kommuners cykelsatsningar under det senaste året. Här hamnar Västervik på plats 53. I botten finner vi Mark kommun och i toppen Helsingborg.

Cykelfrämjandet rankar Västerviks kommun lågt på grund av att man satsat lite pengar på cykelinfrastrukturen, 43 kronor per kommuninvånare jämfört med 245 kronor per invånare som är rikssnittet. Kommunen saknar även en "cykelplan" över långvariga cykelsatsningar.

 – Vi behöver jobba på det långsiktiga, menar Wadenborg och tillägger att man är i gång med att ta fram en cykelplan för just detta.

Cykelplanen tas fram för att lägga fram strategier och kartlägga framtida satsningar med fokus på att göra det bättre och enklare för folk att välja cykeln framför andra transportmedel

Vad är Västerviks största cykelutmaningar?

– Jag ser inte att Västervik dras med större utmaningar än andra jämförbara kommuner.

Hur ser ni på möjligheten att satsa på cykelinfrastrukturen även utanför centralorten?

– Det är en utmaning.

Utmaningen grundar sig främst i att ansvaret för vägarna som kablar ut sig genom kommunen är delat. Kommunen ansvarar som oftast för vägsatsningar i tätorter. Men för cykelsatsningar mellan olika samhällen behöver antingen Trafikverket eller Region Kalmar län blandas in.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!