Kommunen satsar allt mer på marknadsföring

Förra året satsade Västerviks kommun rekordmycket pengar på marknadsföring och sponsring.
- Vi satsade extra med anledning av alla speciella jubileer, säger kommunalråd Harald Hjalmarsson.

Kungen kostade många kronor. Kungabesöket i somras, i samband med Ankarsrums och Överums 350-årsjubileum, är en av anledningarna till att kommunens marknadsföringskostnader skenade i höjden förra året.Arkivfoto: Matilda Ahl

Kungen kostade många kronor. Kungabesöket i somras, i samband med Ankarsrums och Överums 350-årsjubileum, är en av anledningarna till att kommunens marknadsföringskostnader skenade i höjden förra året.Arkivfoto: Matilda Ahl

Foto:

Västervik2006-02-28 00:25
De senaste åren har kommunstyrelsen årligen anslagit cirka 200 000 kronor till marknadsföring och sponsring. Men förra året ökade dessa kostnader kraftigt. Marknadsföringskontot steg från 162 000 kronor, 2004, till 738 000 kronor, 2005. Några av anledningarna var kungabesöket, föreningen Nordens vänortstämma och försvarets dag.

200 000 kronor gick till föreningen Nordens vänortsstämma som hölls i Västervik i somras. Hälften av bidraget 100 000 gick, enligt en faktura från Saltmagasinet, till mat och dryck på Slottsholmen. Varje deltagare, 179 personer, fick, enligt fakturan, dryck för 110 kronor och mat för 275 kronor.

Är det rimligt att skattebetalarna i Västervik ska betala så mycket för deltagarnas mat och dryck?
- Det kan man diskutera, med tanke på andra insatser som behöver göras i kommunen. Vi har faktiskt haft en lite moderat (läs försiktig) inställning till hur mycket sådana här evenemang får kosta, säger Harald Hjalmarsson.

Enligt Hjalmarsson var det ändå en enkel festmåltid som vänortsstämmans deltagare bjöds på i somras. I alla fall om man jämför med hur det brukar vara när de övriga nordiska vänorterna bjuder till fest i hemlandet.
- De brukar vara mer frikostiga än vi, säger Harald Hjalmarsson.

Kungabesöket i Ankarsrum och Överum var ett annan speciellt evenemang förra sommaren, som bidrog till de höga marknadsföringskostnaderna. Detta ingick i orternas 350-årsjubileum och kostade kommunen 240 000 kronor, i bara marknadsföringspengar. Överums hembygdsförening och Ankarsrums samhällsförening fick 100 000 kronor vardera för att bland annat kunna ta emot kungen och drottningen. Hjalmarsson håller med om att det är mycket pengar för en liten kommun.

- Men man kan inte göra såna här evenemang billigare.
Hjalmarsson framhåller dock att det blev ett lyckat arrangemang och att till och med konungen var nöjd.
- Jag hoppas att det stärkte kommunen.

Harald Hjalmarsson tycker även att försvarets dag, som kostade 45 000 kronor att marknadsföra var dyrt.
- Frågan är om man överhuvudtaget ska sponsra sådana här evenemang.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om