Kommunen bearbetar Tallink för färjetrafik
Trio från Västervik besökte Tallinks huvudkontor i Tallinn under gårdagen.
I går var kommunens utvecklingsledare Bruno Nilsson i Tallinn, Estland, för ett affärsmöte med företrädare för det estniska rederiet Tallink.
Avsikten med mötet var att förmå Tallink att börja trafikera det upprustade färjeläget i Västervik.
Med vid mötet var förutom Bruno Nilsson, VLI:s Carl-Johan Carlstedt och tidigare vd:n för VV Line, Björn J-son Blomqvist.
Besöket har föregåtts av kontakter mellan parterna.
Tallink är ett stort rederi som redan bedriver en omfattande trafik på Östersjön. Bland annat körs två dagliga turer mellan Paldiski och Kapellskär. Kryssningstrafik bedrivs på Stockholm-Tallinn och det finns en linje mellan Tallinn-Helsingfors.
Sedan mitten av december ligger VV Lines trafik nere på Västervik-Tallinn. Mermaid II är utchartrad till DFDS och trafikerar Kiel-Riga.
Betyder kontakterna med Tallink att kommunen vänt VV Line ryggen?
- Jag vill inte säga vilka parter vi pratar med. Vi har inte vänt VV Line ryggen utan haft diskussioner men vi har inte kommit något vart, säger kommunchefen Conny Jansson.
- Då måste vi bearbeta andra kontakter.
- Från kommunens sida är målsättningen klar, fortsätter Jansson.
- Det ska finnas trafik till Baltikum.
Vad erbjuds eventuella intressenter?
- Först och främst pekar vi på att det fanns tillräckliga volymer gods innan VV Line lade ner trafiken.
- Dessutom att vi har satsat på terminalen. Vi har en visitationshall för tullen som är en av landets modernaste. Det finns en viktig infrastruktur, säger Jansson.
Problemet för intressenterna är att hitta ett lämpligt fartyg.
- Västervik har sina begränsningar i Tallskärshålet och det gäller att hitta en lämpligt fartyg.
En del menar att det är dags att ta ner skyltarna utmed E22 om trafiken på Baltikum.
- Nej, inte alls. Det ska vara färjetrafik med Baltikum, säger kommunchefen bestämt.
En tidigare intressent har lagt ner sina planer på trafik mellan Västervik och Paldiski.
Tanken var att chartra Gotlandsbolagets roro-fartyg Gute.
Sjöfartsverket kunde inte godkänna Gute. Bland annat saknades viss säkerhetsutrustning som vattenavskiljande dörrar på bildäck och extra flytförmåga i form "av en korv" runt skrovet. I nuvarande skick skulle Gute bara få ta 12 passagerare. Planer fanns på flyga chaufförer över Östersjön men det blev för dyrt.
- Vi hade kunnat vara i gång med trafiken kring nyår om allt gått vår väg, säger en av intressenterna till VT.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!