Så mycket som närmare 40 procent av de planerade tågavgångarna har blivit inställda och ersatta med buss i juni och hittills i juli. KLT förklarar de inställda tågavgångarna med fordonsbrist som i sin tur handlar om att den nya verkstaden i Kalmar, som ska laga och underhålla tågen, inte kommit igång ordentligt ännu. Kommunalråd Tomas Kronståhl (S) kommenterar den höga siffran:
– Det här bygger inget förtroende hos resenärerna, säger han.
Kronståhl menar att det finns två delar i problematiken.
– Ja, fordonen är en del, men det viktigaste är standarden på järnvägsbanan som i dagsläget är undermålig. Om banan blev bättre skulle tågen hålla, och man skulle även kunna köra i en högre hastighet.
– Från Kalmar län har vi förskotterat en miljard för upprustning av tågbanor. Det är en tydlig signal till Trafikverket.
Visionen att bli en större arbetsregion står kvar och för att nåt dit krävs moderna och snabba kommunikationer.
– Östergötland måste också förstå att det är viktigt med en matarbana (en linje som förser andra linjer med resenärer eller gods reds.anm) till deras region, säger Kronståhl.