Kommunalråd skulle klaga på tågen – tåget blev stående

På torsdagen gästade tre kommunalråd från Västervik, Vimmerby och Åtvidaberg riksdagen. Ärendet var Tjust- och Stångådalsbanornas framtid. Typiskt nog satte ett banfel krokben för kommunpolitikerna.

Det gick inte som tåget för Åtvidabergs delegation på väg till riksdagen i Stockholm för att argumentera för Tjustbanan. Kommunalrådet Thomas Lidberg (S) och samhällsbyggnadschefen Rikard Spalle satt fast i en tågvagn på stambanan på grund av signalfel.

Det gick inte som tåget för Åtvidabergs delegation på väg till riksdagen i Stockholm för att argumentera för Tjustbanan. Kommunalrådet Thomas Lidberg (S) och samhällsbyggnadschefen Rikard Spalle satt fast i en tågvagn på stambanan på grund av signalfel.

Foto: Kid Reslegård Svedberg/UNT arkiv

Västervik2023-10-05 13:18

– Vi sitter fast, säger Åtvidabergs kommunalråd Thomas Lidberg (S) när vi talar med honom vid 11:30-tiden. 

Frågestunden startar kl 13, men nu sitter han "någonstans förbi Gnesta" och vet inte om han kommer att hinna fram i tid. Boven i dramat är ett signalfel på stambanan mot Stockholm.

– Det finns ingen prognos. Och det ska stå fler tåg på spåret och vänta, säger han samtidigt som en tågvärd ropar ut att det finns gratis vatten att hämta i bistron.

Fast på stambanan ska också Vimmerbys kommunalråd Helen Nilsson (S) sitta, medan Kinda avbokat resan. 

undefined
"Vi vill se att resenärer enkelt kommer till stambanan, inte att man ska kliva av och byta i Tannefors. Klipper man av där, som Trafikverket vill då blir det ökade restider", säger Thomas Lidberg (S).

– Vi vet att Västervik är framme i Stockholm, meddelar Thomas Lidberg och tillägger att Västerviks kommunalråd Harald Hjalmarsson (M) får föra kommunernas talan. 

– Västervik skulle vara lite mer föredragande än oss andra, men vi skulle själva presentera våra egna kommuner och vad banorna betyder för oss och hur vilka konsekvenser det blir av det som Trafikverket förordar. 

När Ostlänken byggs, en ny sträckning av stambanan mellan Järna och Linköping, flyttas Linköpings station. I Trafikverkets förslag skulle Tjust- och Stångådalsbanan inte få någon anslutning vid den nya stationen, utan passagerarna skulle få kliva av i Tannefors.

En dödsstöt för de regionala banorna hade fyra kommunerna befarat. Därav mötet i riksdagen.

undefined
Det gick inte som tåget för Åtvidabergs delegation på väg till riksdagen i Stockholm för att argumentera för Tjustbanan. Kommunalrådet Thomas Lidberg (S) och samhällsbyggnadschefen Rikard Spalle satt fast i en tågvagn på stambanan på grund av signalfel.

En timme senare ringer Thomas Lidberg upp, lite med andan i halsen med beskedet:

 – Vi är på plats i riksdagshuset. Vi har jäktat genom stan. 

Efter mötet talar vi med Harald Hjalmarsson (M) från Västervik. Känslorna är blandade. På plussidan finns att de fick möta riksdagsmän från trafikutskottet och lika viktigt: Tjänstemän från Trafikverket som arbetar med Ostlänken.

– Det som var tråkigt var att Trafikverket var kvar i det gamla förslaget. Trots att mycket hänt det senaste året, säger Harald Hjalmarsson (M).

Det han syftar på är att Linköpings kommun kommit med ett förslag till hur Tjust- och Stångådalsbanan kan dras hela vägen fram till den nya stambanan. Allt som krävs är finansiering.

– Därför var det bra att vi fick träffa ledamöter från trafikutskottet. Regeringen måste komma med ett beslut i närtid, säger Hjalmarsson.

Vad betyder närtid?

– Under hösten. Även om det dröjer innan man börjar bygga så pågår projekteringen, svarar Harald Hjalmarsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!