Kommuens bilpool får svidande kritik

Avsikten var att spara pengar. Men istället har flera kommunala enheter högre kostnader än någonsin. Orsaken är Fordonsenhetens administrativa krångel. Det menar i alla fall Liselotte Månsson, områdeschef för kommunala Spektra.

Liselotte Månsson tror att det finns ett värde i att myndigheter, vård och andra som arbetar med psykiskt sjuka människor träffas och utbyter erfarenheter.

Liselotte Månsson tror att det finns ett värde i att myndigheter, vård och andra som arbetar med psykiskt sjuka människor träffas och utbyter erfarenheter.

Foto: Anders Steiner

Västervik2013-07-01 06:48

Så här fungerar det i kommunen i dag: Varje gång ett problem uppstår med en bil som en kommunal enhet använder sig av, ska Fordonsenheten kopplas in. Fordonsenhetens uppgift är att administrera och se till att bilarna får den service de behöver.

Spektra är en enhet som arbetar med klienter med psykosociala problem. Enheten nyttjar ungefär 15 bilar som de använder över hela kommunen.

Månsson berättar att lösningen med Fordonsenheten inte alls medför mindre omkostnader. Tvärtom har den lett till ökade kostnader för den enhet hon ansvarar för.

– Sedan Fordonsenheten infördes har kostnaderna blivit mycket högre. Kostnaderna ökar och personalen minskar. Pengarna tas från våra omsorgspengar.

Kan du säga hur mycket dyrare det har blivit?

– Kostnaderna i dag uppgår till cirka en och en halv miljon kronor. Om vi istället hyrde våra bilar av Avis, som inte skulle ta betalt för trasig AC skulle våra fordonsutgifter minskas ungefär till hälften.

Inte alla knutna till Socialförvaltningen tycker att Fordonsenheten är problematisk. Marie Schmid, verksamhetschef för kommunens hälso- och sjukvårdsverksamhet, tycker att kommunen har en bra bilpark med bra service.

– Den kostar en del, men vad finns det för alternativ? undrar hon.

Kenneth Andersson som driver Fordonsenheten förstår att kostnaderna i stort kan ha blivit högre. Men visar samtidigt att vissa kostnader har blivit lägre.

Johanna Hafström, ekonom på Socialförvaltningen känner till att många upplever att det har blivit dyrare.

Projektet med att tillsätta en fordonsenhet startade redan 2009. Verksamheten kom igång 2011 och fram till i dag har arbetet kantats av frågetecken.

I revisionsrapporten från april 2012 framställs viss kritik. Revisorerna konstaterar att bilpoolen mera fungerat i kontraproduktiv riktning: ”Vi har inte fått del av några sammanställningar som visar på vilka nytta och ekonomiska vinster som faktiskt har uppnåtts och var dessa finns, det som har återkopplats har mera varit i form av önskvärda resultat.”

I en rapport från Fordonsenheten från december 2012 är tongångarna mer positiva.

Läs mer i måndagens papperstidning!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om