Kollektivtrafiken bara dyrare

Svångremmen dras åt ytterligare i kommunens budgetarbete.

Västervik2002-06-05 06:00
En positiv nyhet och en negativ.
Det fick kommunstyrelsens arbetsutskott när de skulle avhandla de ekonomiska ramarna för 2003.
Till det roliga hör en ny beräkning av inkomsterna för Västerviks kommun. I utjämningssystemet mellan de svenska kommunerna får Västervik ytterligare några miljoner än vad man beräknat.
Kommunen kommer knappast att ha några problem att göra av med de extra pengarna.
Nämnderna hade en önskelista på 17,2 miljoner kronor utöver vad kommunledningskontoret velat släppa till i budget för det kommande året.
Lägg därtill att kommunstyrelsen tidigare budgeterat med ett litet underskott på 3,3 miljoner kronor.
Som om det inte vore nog kom som sagt en negativ nyhet. I fredags meddelade Kalmar Länstrafik att kostnaderna för kollektivtrafik kommer att stiga. Kommunen hade räknat med en viss prisökning, men utfallet blev en hel miljon mer än beräknat.
-Det känns som att vi får inte något för de pengarna. Vi får inte fler turer eller bättre bussar, säger en Anita Bohman som låter besviken.
Flera oppositionspartier väntar med att redovisa sina budgetförslag.
"Regeringspartiet" socialdemokraterna föreslog redan nu att de extrapengar som man får från utjämningssystemet dels ska användas till att täcka upp det tidigare budgeterade underskottet och dels får tre nämnder extrapengar.
Socialnämnden och barn- och utbildningsnämnden får en miljon kronor vardera.
Kommunstyrelsen får en halv miljon kronor till att täcka upp den fördyrade kollektivtrafiken. För att klara den andra halvmiljoner som trafiken fördyras får kommunstyrelsen spara på annan verksamhet.
Två oppositionspartier valde dock att komma med några yrkanden:
Folkpartiet vill att kommunen ska jobba hårt för en upprustning av järnvägen.
Kommunpartiet VDM vill sälja Västerviks Kraft Elnät samt yrkar på mer pengar åt bland annat barn- och utbildningsnämnden och Kulbackens museum.
Under några år har kostnaderna för Västerviks kommun stigit kraftigt. Det började med en upphandling där KLT i specifikationerna efterlyste bättre och bekvämare bussar. Merkostnaden blev större än vad kommunerna räknat med.
I avtalet finns dessutom en uppräkningsklausul, och det är den som lett till att kommunen fått ytterligare en obehaglig överraskning.
- Alternativet är att skära ner på trafiken, säger Anita Bohman, men tillägger: Det är ju knappast det önskemålet vi får från folk.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om