Köldknäppen tar hårt både på bil och bilägare

Fastfrusna hjul och en startmotor som suckar tungt när batteriet börjar ta slut. Har du väl fått igång bilen märker du hur växelspaken känns mer som ett järnspett.

En bil i Ankarsrum som gett upp och vill invänta våren.Foto: Anders Jacobsson

En bil i Ankarsrum som gett upp och vill invänta våren.Foto: Anders Jacobsson

Foto: Anders Jacobsson

Västervik2012-02-07 00:00

Känner ni igen er? Temperaturer på mer än 20 minusgrader gör det tungt att vara bilägare i dessa dagar. Det gnisslar och knakar och bilen vill egentligen inte alls vakna på morgonen och tvingas ut på vintriga vägar.

En som träffat många bedrövade bilägare dessa dagar är bilbärgaren Omar Ljungberg i Ankarsrum. Första samtalet kom vid tretiden natten mot måndagen.

- Det var räddningstjänsten som hade problemen med en av sina bilar ute vid Lysingsbadet, men det hade löst sig när jag kom till platsen.

Sedan har det rullat på hela dagen med olika uppdrag. Mest handlar det om bilar som trilskas på grund av kylan. Men också en hel del dikeskörningar.

Vid sextiden på måndagsmorgonen kom nästa samtal. En bilägare i Västervik som inte fick igång bilen, batteriet var nära nog helt dött. Men den fick Omar igång med sina startkablar. Lite senare samma visa med en mindre buss som inte ville igång.

- Den fick jag dra till verkstaden.

Så fortsatte det under dagen. En bil som fått stopp på E22 med kondensvatten i bensinen och lite senare en färd från infarten direkt till skroten.

- Det var en kvinna med en Mitsubishi modell 80-tal som helt enkelt lade av. Det rasslade nåt fruktansvärt i motorn, så hon bestämde sig för att ta skroten direkt.

Tillbaka igen till Västervik och bärgning av en bil som stannat i Sliprondellen och gjorde trafiken svårframkomlig. Många gånger är det nya bilar som fått motorstopp, ofta relaterade till problem med elektroniken.

- Äldre bilar är lättare att få igång, men de nya som stannar är bara att köra direkt till verkstaden, säger Omar.

Största problemet är motorer som inte vill gå igång, ofta beroende på att batteriet tar slut under startförsöken.

- Att batteriet börjar bli dåligt märks kanske inte under sommartid, men när kylan kommer så behövs det bara att en battericell är dålig för att batteriet ska dras slut.

På eftermiddagen drar Omar vidare med två bilar som ska in på verkstad i Vimmerby. Sista natten blev det bara fyra timmars sömn. Nu ser det ut att bli lite mildare väder, något som säkert uppskattas av en och annan vintertrött bilägare.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om