KLT väljer dyraste färdsättet
Västerviksbo nekades färdtjänst trots att det var det billigaste alternativet.
- Fram till den 1 april i år var det inga som helst problem med att få riksfärdtjänst med taxi när man var i behov av det, säger "Johan" till tidningen.
Johan har överklagat KLT:s beslut till länsrätten som i dagarna har avslagit överklagandet.
- Jag, eller vi, kommer att gå vidare till kammarrätten och tänker driva ärendet till högsta ort.
Johan är blind och hade tänkt sig att åka på en kurs till Solhaga kursgård i Markaryds kommun och ansökte om att få åka taxi utan ledsagare.
Kursen var för ledarhundar med dess förare för att utveckla färdigheter och kunskaper.
KLT sa nej men beviljade riksfärdtjänst med allmänna kommunikationsmedel tillsammans med ledsagare.
- De har blivit mer rigida och läser och tolkar regler och paragrafer både fram- och baklänges, säger Johan.
Han har räknat på kostnaderna.
- Alternativet med ledsagare som skall åka tåg fram och tillbaka två gånger, ha lön blir dyrare och dessutom måste vi ha taxi från järnvägsstationerna eller busstationerna i båda ändar.
- Nu är vi uppe i en kostnad på över 9000 kronor. Taxivarianten skulle kosta lite drygt 5000 kronor.
En kostnad som skulle kunna bli än lägre för Johan.
- Det är en person till som sökt resan och fått avslag. Om vi båda färdades i en och samma taxi så borde alla förstå det ytterligare billiga alternativet.
- Problemen hopar sig vid användandet av allmänna kommunikationer.
Restiden blir mer än dubbelt så lång jämfört med taxi.
- Det är inte rimligt att resa sex-sju timmar på tåg eller buss med en ledarhund utan att ha möjligheter att rasta den. Vid resa med taxi är det lätt att stanna för att rasta hunden.
KLT har till länsrätten framfört att den service personal tillsammans med ledsagare kan erbjuda måste anses tillgodose de grundläggande behoven.
En ledsagare skall utses av kommunens socialtjänst, inte av KLT. Många parter blir inblandade och det kan vara svårt att få ihop det hela.
KLT anför i sitt yttrande till länsrätten:
"Att resa med allmänna kommunikationer och den tid detta innebär måste anses som en del i normaliseringen kring möjligheten att resa.
Kostnaden för att ordna resa med taxi alternativt med allmänna kommunikationer är inte det primära i detta fall".
- Egentligen behöver inte något sådant kommenteras, säger Johan.
Nu får ärendet efter överklagande gå vidare.
- Dessutom kommer vår förbundsjurist att titta närmare på ärendet. En JO-anmälan är inte utesluten.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!