KLT om kritiken: "Vi jobbar för fler alternativ"

KLT arbetar med att hitta fler alternativ för att kunna köpa biljett på deras bussar.

KLT försöker hitta fler sätt att betala biljetter. Det har blivit svårare för dem som inte har mobilappen sedan säkerhetsrutinerna skärptes i bussarna.

KLT försöker hitta fler sätt att betala biljetter. Det har blivit svårare för dem som inte har mobilappen sedan säkerhetsrutinerna skärptes i bussarna.

Foto: Karin Hertz

Västervik2020-05-06 16:00

Igår berättade vi om hur KLT:s nya striktare regler för att minska risken för smittspridning på bussarna ställde till det för dem som inte kan betala via mobilapp. De enda alternativ som står till buds är att köpa på något av KLT:s försäljningsställen, eller i en av biljettautomaterna.

– Vi jobbar för att hitta fler alternativ, skriver länstrafikens kommunikatör Linus Åsberg i ett svar till oss.

Ett av alternativen är biljettautomater. Fram till för några månader sedan fanns det flera automater i kommunen. De har tagits bort. Däremot finns det fortfarande kvar flera automater i södra länsdelen. Till exempel har Emmaboda som inte är så stor ort på tre platser.

Att man börjat plocka bort automater var en förberedelse för ett nytt biljettsystem.

– Mitt i detta förberedande arbete kom coronapandemin. Det är olyckligt, och inget någon såg komma för bara några månader sedan, svarar Linus Åsberg.

Inte minst äldre som utnyttjar seniorbiljetter har fått det svårare. Tidigare kunde biljetterna köpas direkt av chauffören. Efter att man stängt framdörren i bussen, och inrättat ett säkerhetszon kring chauffören är det Resecentrum i Västervik som gäller om man vill köpa biljett i kommunen:

– Vi jobbar intensivt med att hitta nya sätt för våra kunder att köpa biljetter, svarar Linus Åsberg.

Han berättar också att det på antal platser i länet ska finnas personal från KLT utplacerad för att hjälpa kunder, däribland resecentrum i Västervik.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!