Många i och kring Ankarsrum har klagat högljutt över trafikomläggningen med "stråktrafiken" och snabbare gångtider mellan Västervik och Vimmerby. Den nya knutpunkten vid väg 40 togs i bruk efter nyår och ersättningen med matarbussar från samhället till busshållplatsen närmare två km från järnvägsstationen har fått en del kritik. Främst från äldre eftersom matarbussen bra stannar vid två ställen i samhället.
Ett förslag från åhörarna var att bussen även skulle stanna vid Konsum, och det förslaget verkade gå hem hos länstrafiken. En annan fråga som kom upp gällde matartrafiken mellan Gunnebo och Verkebäcksbron. Den som ska ta sig från Gunnebo till Ankarsrum med 17.20-bussen kommer 17.30 till bron. Problemet är bara att bussen till Ankarsrum går kl 17.28.
- Ett problem som jag inte kände till, men visst det ska vi givetvis kolla upp, sade Katarina Seijsing.
Någon i publiken tyckte att bussarna på väg 40 lika gärna kunde svänga in där matarbussarna stannar i dag. Allt för att slippa stå i tufft väder och kraftig trafik vid väg 40, men det förslaget tyckte inte Katarina Seijsing var genomförbart.
- Det skulle göra att vi förlorar minuter, och vi måste tänka på de resenärer som har längst resväg.
Det var mest äldre personer som kom till s-föreningens öppna möte, men en och annan barnförälder fanns med.
- Jag har barn som åker med bussen varje dag, jag gillar inte att de ska stå där uppe vid vägen och den snabba trafiken där. Hastigheten borde sänkas vid hållplatsen, menade en av föräldrarna.
Inte heller det är möjligt enligt Katarina Seijsing, även om hon hade förståelse för problemet.
- Det är Trafikverket som bestämmer, och tyvärr vet vi inte när vägen byggs om till tre filer.
Någon undrade hur det kommer sig att väntetiden vid väg 40 kunde bli mer än en halvtimme sedan matarbussen kommit fram, vilket hon hade hört från en missnöjd resenär. Men det ville inte Katarina Seijsing riktigt tro på.
- En kvart ska vara längsta väntetid.
Inledningsvis informerade hon om länstrafikens utbyggnad av kollektivtrafiken i länet med en ny trafikstruktur de kommande åren.
- Vi gör noggranna mätningar av trafikflödena, och först efter två år kan vi säkert se hur mönstren går. Det tar tid för resenärerna att hitta sina turer.
Som allmänt svar på kritiken från Ankarsrum om längre restider till stan menade Katarina Seijsing att ca tio procent av resenärerna får det sämre genom den nya trafiken, men att 25-30 procent får en förbättring.