KLT fortsätter gå back

Kalmar Länstrafik AB (KLT) fortsätter gå back. Verksamheten 2012 visar ett underskott på 17,6 miljoner. En summa landstinget nu måste täcka upp.

I 2012 års förlustsiffror ingår att KLT drog av hela investeringen på drygt 20 miljoner kronor för det nya biljettsystemet på ett enda år.

I 2012 års förlustsiffror ingår att KLT drog av hela investeringen på drygt 20 miljoner kronor för det nya biljettsystemet på ett enda år.

Foto: Ahl Matilda

Västervik2013-02-06 15:29

Landstingsfullmäktige är landstingets högsta beslutande organ. Dess vice ordförande Chatrine Pålsson Ahlgren (KD) skräder inte orden:

– Jag känner mig uppriktigt bekymrad över att man ej lyckas få ordning på KLT:s ekonomi. De hade tänk få ned underskottet till 11-12 miljoner kronor 2012. Så här kan vi inte hålla på längre. Jag blev både bekymrad och förvånad när jag fick veta resultatet.

– Det är inte första gången heller. KLT:s ekonomi måste komma i balans. Det här är beklagansvärt och definitivt inte resenärernas fel. Detta borde man kunna styra bättre. Både politiker och andra sitter med i KLT, säger Chatrine Pålsson Ahlgren.

Inte heller landstingsrådet Christer Jonsson, C, vice ordförande i landstingsstyrelsen, är nöjd med KLT:s senaste resultat. Han är orolig för framtiden. I ett uttalande säger han sig inte kunna finna något alls som övertygar honom om att KLT är på väg mot en verksamhet i balans. Tvärtom, menar han, visar historien att KLT har väldigt svårt att få sin ekonomi i balans.

KLT:s vd Karl-Johan Bodell påpekar dock att 2012 års underskott måste jämföras med hur ekonomin tidigare såg ut:

– Nivån när vi gick in i verksamheten låg på minus 33 miljoner kronor. Då tog vi fram en åtgärdsplan som skulle ge besparingar på 22 miljoner kronor, varvid vi skulle få ned underskottet till 11 miljoner kronor. Att det ändå blev så mycket som 17,6 miljoner beror på att vi fick endast en "halvårseffekt" på de flesta åtgärder eftersom halva året redan gått.

Karl-Johan Bodell tycker ändå KLT-personalen gjort ett bra jobb som lyckats banta bort cirka 16 miljoner.

– Vi ser ju nu att alla åtgärder vi vidtagit verkligen får den effekt vi förväntat oss. Faktum är att hela sista kvartalet 2012 gick bra, i princip plus minus noll. Det var startsträckan över sommaren som blev längre än vi tänkt oss, säger Bodell som absolut tror att KLT ska göra åtminstone ett plus minus noll-resultat år under 2013.

– Det finns inga tecken som tyder på att det inte kommer att gå bra innevarande år.

KLT:s nya biljettsystem kostade 24 miljoner kronor. Hela den investeringen skrevs av på ett enda bräde 2012. Vad det så smart?

– Landstinget valde att med sin just nu goda ekonomi att skriva av alltsammans på ett enda år, för att ha igen det i framtiden, säger Karl-Johan Bodell.

Numera är det endast landstinget som skjuter till pengar till länets kollektivtrafik, om inte en kommun har köpt till exempelvis skoltrafik. Där får kommunen betala KLT:s faktiska kostnader för skolbussarna

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om