I gårdagens VT levererade företagaren Janne Näsström en rejäl salva kritik mot Västerviks Framåt och projektet Klivet. Enligt honom är Klivet ett projekt som satts igång för att uppfostra företagare att gilla kommunen. Psajd ger en annan bild.
- Klivet styrs av en referensgrupp med företagare, som byts ut hela tiden. Det är de som bestämt vad vi ska göra och inom vilka områden.
Den kritik Psajd mött angående Klivet kom till största del i projektets startfas, då det handlade mycket om att bygga upp ett varumärke.
- När Näsström var med i Klivet var det något annat än vad det är i dag. Då var det en process och mycket prat runt att bygga varumärket Klivet. Nu är det ett projekt med ett antal mål.
Ett av dem är att förbättra näringslivsklimatet i Västervik, och det försöker man göra genom olika aktiviteter. För att mäta använder man sig av olika enkäter, både den Svenskt näringsliv gör, plus en egen som man skickar ut till de 3 000 företag man har i sitt register. En slutrapport lämnas in varje år till finansiärerna kommunen och Sparbanksstiftelsen. Man har också startat en blogg, en Facebooksida och en tidning där man sprider "goda exempel".
- Vi vill få bort den här jantementaliteten som finns och lyfta fram aktiviteterna och företagen.
Näsströms påstående att det "bara är tjänstemän och bankfolk" som kommer på Klivetmöten och Morgonsoffan är en bild som Psajd inte känner igen.
- Jag tycker inte att bankfolk är överrepresenterade, och jag har varit på alla möten. Och vi bjuder in alla till Morgonsofforna, såväl företagare som skolungdomar och tjänstemän, just för att vi fått kritik för att tjänstemännen suttit för sig.