Det är inte utan stolthet Ulf Nilsson rullar ut sin svarta pärla från garaget. Cabrioleten är tillverkad 2004, men ger en känsla av svunna tiders elegans.
– Den väcker trevliga känslor hos människor i alla åldrar, från vaggan till graven, konstaterar Ulf Nilsson.
Under karossen skymtar en stomme i trä. Den klassiska sportbilen är hantverksmässigt tillverkad, med handgjorda detaljer i ask, valnöt och läder.
L-politikern – som är förste vice ordförande i kommunstyrelsen – tycker att modellen är svårslagen. Han tror inte att han någonsin kommer att göra sig av med den.
– Det är så härligt att åka nercabbat en vacker vårdag, känna vinden och höra fåglarna. En ren njutning.
Bilintresset har han med sig sedan barnsben. Den unge Ulf plockade isär det mesta, och var nyfiken på hur saker och ting fungerade.
– Jag trimmade gräsklipparen. Det var inte uppskattat av pappa, som fick springa efter den...
Tack vare den fem år äldre brorsan fanns det alltid bilar i garaget, och redan som 14-åring fick Ulf sin första bil – en Triumph Spitfire. Då som nu gillar Ulf att meka i garaget, göra justeringar och lösa problem. Även den sociala dimensionen av bilintresset är viktig, och Ulf deltar ofta på olika bilträffar.
Utöver sin Morgan Roadster äger han en Alfa Romeo samt en Jaguar XK Coupe.
Vad har du haft för bilar genom åren?
– Alla möjliga. Mest italienska eller engelska bilar, som Lotus, Porsche, Alfa Romeo och Jaguar.
En "entusiastbil" som Morgan Roadstern körs inte särskilt många mil. Ulf Nilsson bor mitt i stan och behöver sällan bil till vardags, men vid långresor blir det i regel den bensindrivna Jaguaren som används. Så småningom, när det är dags att byta ut Jaguaren, tittar Ulf Nilsson på ett eldrivet alternativ.
– Marknaden på elbilssidan börjar mogna, och de har kommit ner i pris lite. Det börjar komma en andrahandsmarknad. Elbil är det bästa alternativet att ha som bruksbil idag, även om det är allra bäst att gå eller cykla.
Ulf Nilsson hoppas dock på att syntetiska bränslen som HVO-diesel, som ger mindre koldioxidutsläpp, blir tillgängliga för fler fordon i framtiden. Det skulle kunna göra det möjligt att köra miljövänligare även med entusiastbilarna i framtiden.
– Jag tror att det finns lösningar. Det ska vara lätt att göra rätt.