– Vi är tuffa konkurrenter, så är det bara säger Klas.
Idag är hans uppgift att vända trenden på Frödinge mejeri, som har en rad tunga förlustår bakom sig. Frödinge, med den riksbekanta ostkakan, tillhör numera matföretaget Procordia med kända varumärken som Abba, Kalles, Felix, Önos och Pauluns för att nämna några. Procordia ägs i sin tur av norska storkoncernen Orkla.
– Jag ser det som en stor utmaning att öka volymerna och ta tillbaka marknadsandelar här på Frödinge. Det har varit tuffa tider, men de flesta här tycker nog det var bra för företagets framtid när vi fick nya ägare, säger Klas Steensrum, som är bosatt i Gamleby med sin familj.
Personalstyrkan har minskat från 160 som mest till 80 anställda. Idag är Frödinge mejeri en renodlad produktionsenhet.
– Omställningen är tuff, vi har nya administrativa system som ska köras in och det tar tid. Vi har mycket kvar att göra. Men nu blickar vi framåt. Vi tittar på nya produkter och med de nya ägarna har vi en säljorganisation med kända varumärken sida vid sida.