Alla Västerviksbor vet var Hotell Nore ligger. Det går inte att missa skylten som suttit på Västerporthuset vid Spötorget i över 20 år. Snart är det dags för omskyltning. I vår sätts skylten Hotell Guldkant upp istället.
– Vi har velat ge oss in i hotellbranschen i flera år. Nu dök det perfekta tillfället upp, säger Jonas Settlin på Guldkant.
Hotell Nore har varit ett klassiskt familjedrivet hotell med 22 rum och 60 bäddar. Nu står hotellet inför en omstöpning. Guldkantgänget har hämtat inspiration från flygbranschen. Där har aktörer som Norwegian och Ryanair automatiserat, sänkt servicenivån men framförallt sänkt priserna.
– Vi har tittat på moderna resetrender. Vi tror inte att man i framtiden kommer att vara beredd att betala lika mycket för ett hotellrum.
Därför kommer Guldkant att skala bort service som få efterfrågar.
– Vi kommer inte att ha byxpress eller minibar på rummet. Gästerna kommer att få göra en automatisk incheckning när de kommer till hotellet. Då kan vi erbjuda låga priser, i ett läge som är så centralt som det kan bli i Västervik, säger Settlin.
Samtidigt betonar de att hotellet ska göra skäl för "Guldkant"-namnet.
– När vi inreder hotellrummen kommer vi att arbeta på samma sätt som i restaurangen. Där går matsalarna i olika stil. Vi kommer att inreda hotellrummen så att de känns personliga. Detaljerna ska bilda en helhet, säger Emma Arkåsen.
De ser samarbetsmöjligheter med restaurangen. Personal kan alternera mellan verksamheterna. Under lågsäsong kan hotellgäster erbjudas frukost på restaurangen. Olika paketerbjudanden är en annan möjlighet.
Arkåsen och Settlin säger att verksamheten kommer att få utvecklas successivt, men om allt går väl så kan hotellet om tre, fyra år ha växt från 60 till 100 bäddar.