Karlbergs har i dag anläggningar på sju orter i Småland och Östergötland, från Mönsterås i söder till Kisa i norr. Huvudkontoret ligger i dag i Västervik. I och med köpet av samtliga aktier i Karlbergs Bilaffär kommer Skobes Bil AB ta över ansvaret och ägandeskapet för samtliga av dessa anläggningar. Köpet innebär att det familjeägda företaget Skobes utökar sin verksamhet kraftigt när man går från fem försäljningsorter till tolv.
Nuvarande ägare och vd för Karlbergs Lars Ekfeldt berättar att processen gått snabbt, även om själva beslutet att sälja tog lång tid att fatta. Skobes var egentligen det enda företag som var aktuellt.
- Skobes och Karlbergs har länge haft flera gemensamma beröringspunkter och ett samarbete över företagsgränserna. Våra strukturer påminner om varandra och vi känner varandra väl. Det var jag som hörde av mig till Skobes när vi bestämde oss för att sälja, säger Lars Ekfeldt.
Magnus Skobe fortsätter.
- Vi tänker på liknande sätt och sätter kunderna i fokus, och satsar på personlig service. Båda företagen anser att service är grunden. Redan i dag tar vi hand om vissa administrativa delar av Karlbergs organisation, så vi är redan ganska sammanlänkade.
Erbjudandet om uppköp lades fram till ägarfamiljen Skobes strax innan jul 2011 och nu är affären klar. Skobes finns i dag på fem platser i landet, bland annat Tranås, Nyköping och Flen och företaget omsatte 2011 strax över en miljard kronor. Företaget ägs och drivs i dag av de tre syskonen Magnus, Sophia och Tobias Skobe.
Magnus Skobe är koncernchef och berättar att affären är den största i företagets historia och att det känns bra att etablera sig på nya orter. Bland annat så tilltalar Västerviks företagsklimat och entreprenörsanda.
Under en kortare övergångsperiod kommer Lars Ekfeldt stanna på företaget för lämna över till det nya styret. De nya ägarna säger att det inte finns några planer på att byta ut eller göra sig av med befintlig personal, och än så länge finns heller inga planer på att strama åt organisationen. Men i grund och botten är det konjunkturen som avgör, menar Magnus Skobe.
Han berättar även att det finns möjligheter att i framtiden nyanställa, då nya affärsområden kan tillkomma. På andra anläggningar har man börjat med bland annat däckförvaring och glas- och plastreparationer, något som i framtiden kan bli aktuellt att börja med även på andra anläggningar i koncernen.
För kunderna kommer förändringarna till en början vara rent kosmetiska, nya skyltar ska upp och Skobes profil ska ta över efter Karlbergs. Skobes kommer att fortsätta att sälja bilar av märkena Volvo, Renault och Ford och Magnus Skobe tror att företaget efter köpet kommer att bli mer stabilt och mindre känsligt för förändringar i och med sin större storlek.