Källkritik ständigt aktuellt i skolan

Inför källkritik på schemat som ett eget ämne redan från lågstadiet. Det skriver flera ansvariga utgivare på dagens debattsida. VT har pratat med några av kommunens rektorer.

Viktig undervisning. Källkritik är ett ämne som både lärare och elever måste förhålla sig till, inte minst i en föränderlig medievärld.

Viktig undervisning. Källkritik är ett ämne som både lärare och elever måste förhålla sig till, inte minst i en föränderlig medievärld.

Foto: Henrik Montgomery/TT

Västervik2017-02-08 07:30

Vad betyder tweeten, facebook-inlägget eller instagram-citatet? Vem är källan och vad är syftet? I ett intensivt flöde av både traditionella och nya medier ställs allt högre krav på alla mediekonsumenter att källkritiskt kunna värdera och bedöma information.

Förra veckan skrev företrädare från bland andra Skolverket och Statens medieråd ett inlägg på DN Debatt om att elever måste få bättre utbildning i källkritik. Och i dagens VT skriver flera ansvariga utgivare att skolan borde införa källkritik på schemat - redan från lågstadiet.

Marcus Ulmner är rektor på fristående högstadiet Alphaskolan i Västervik. Han framhåller vikten av källkritik i undervisningen, men vill inte se det som ett eget skolämne.

– Tyvärr tror jag att det skulle motverka sitt syfte, generellt är det för många ämnen. Källkritik är viktigt att jobba med, men det behöver lyftas in i ett sammanhang. Blir det ett eget ämne tas tid från något annat, men jag ser gärna att man satsar på sakfrågan, säger han.

Källkritik på internet även för yngre barn har lyfts fram bland annat genom att serietidningen Bamse gjort ett nummer som handlar om vad som är sant och inte. På Åbyängskolan i Gamleby går barn från förskoleklass upp till årskurs sex. Rektor Ann Nilsson ser källkritiken som ett naturligt inslag i skolans vardag.

– Det står väldigt tydligt i vår läroplan att vi källkritiskt ska granska texter, mycket sitter i ryggraden. Sedan gäller det för oss i skolan att uppdatera oss hela tiden, för det går fort som tåget, säger Ann Nilsson.

Hon menar att källkritik kan förklaras för mindre barn genom att ställa frågor i ett samtal.

– Om man pratar med en sexåring kan man ställa frågor som ”vem sa så” och "varför tror du det?" Att man för ett samtal om etik och moral, säger hon.

På Åbyängskolan diskuterar lärarna aktuella händelser med barnen.

– Det är ett stort nyhetsflöde och det är viktigt att fånga upp det som barnen är upptagna med i sina huvuden. Vi har nyheter som ett inslag varje vecka, vi läser tidningen och tittar på Lilla Aktuellt, säger Ann Nilsson.

Tommy Modigh är rektor på Ankarsrums skola. Han ser inget behov av källkritik som ett eget ämne.

– Nej, men det är en viktig del av kunskapsbyggandet, framförallt i svenska och samhällsundervisningen. Särskilt i dessa dagar när man pratar om fejkade nyheter. Det handlar om att kunna göra en rimlighetsbedömning, säger Tommy Modigh.

Thomas Enwall är SO-lärare på Alphaskolan. När han började som lärare för 12-13 år sedan användes i princip bara läroböcker, nu ser det helt annorlunda ut.

– Den största utmaningen är att få eleverna att sålla, men vi diskuterar varenda lektion varför den ena källan är bättre än den andra och vem som står bakom, säger Thomas Enwall.

LÄS MER: Gör källkritik till ett eget ämne

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om