Kalle Ankas bilar före sin tid

Farmor Anka kör elbil som fanns i bilens barndom.

Kalle Ankas röda 313 bygger på ett flertal Fordmodeller från slutet av 20- och början av 30-talet. Den är dessutom en hot rod, alltså ombyggd och modifierad hemma i garaget.

Kalle Ankas röda 313 bygger på ett flertal Fordmodeller från slutet av 20- och början av 30-talet. Den är dessutom en hot rod, alltså ombyggd och modifierad hemma i garaget.

Foto:

Västervik2005-01-04 00:25
Trodde du att bilarna i Ankeborg var rena fantasiskapelserna? Glöm det. Tecknaren Carl Barks byggde alla bilar på verkliga modeller, men lånade friskt mellan olika bilmärken och årsmodeller.
Dessutom lät han Kajsa Anka vara långt före sin tid. Hon designade en tjejbil redan på 1950-talet.
Vad vore Ankeborg utan stadens märkliga bilar? Kalle Anka åker runt i sin röda 313, Joakim von Anka åker i någon av sina många limousiner, Farmor Anka har sin veteranbil och Björnligan har en uppsjö av olika bussar.
De flesta bilar uppfanns av den legendariske Kalle Anka-tecknaren Carl Barks. Men rena fantasifostren är inte bilarna. I boken Carl Barks och bilarna i Ankeborg (Egmont Kärnan) berättas den fascinerande historien både i text och genom serier.

Kalle Ankas 313 är en blandning av en rad olika bilmodeller. Bilen baseras på Fordmodeller. Bilens längd stämmer överens med en A-Ford av 1928-29 års modell, medan andra delar av karossen verkar komma från samma bil ett par år senare. Bilens bensintank är placerad baktill på bilen, och där placerade Ford den först från 1932 och framåt. Bilens grill kommer antingen från Ford eller Chevrolet.
Bilens däck är så kallade ballongdäck. Det var en däcktyp som introducerades 1922 och som skulle förbättra bilens köregenskaper och öka säkerheten. Något de inte gjorde. Däcken var väldigt populära under några år, men försvann från marknaden 1936.
De finns inga dörrar på 313, utan man måste klättra in i bilen. Kalles brorsöner Knatte, Fnatte och Tjatte åker i något som kallades svärmorsluckan. Det var en baklucka som om den öppnades blev ett baksäte.
1991 byggde faktiskt några norska entusiaster en körbar 313 i full skala. Bilen blev 2,8 meter lång och fick en motor från Opel Kadett. Norska bilprovningen utfärdade ett körkort för Kalle Anka och bilen fick registreringsbevis 313.

Men det är som sagt inte bara Kalle som kör bil. Farmor Anka kör en gammal elbil. Elbilar var faktiskt ganska vanligt i USA ända fram till 1920-talet. Då försvann de. Inte för att de blev mindre populära, utan för att de amerikanska biltillverkarna köpte upp och lade ner fabrikerna. Detta för att slippa konkurrensen.
Det som är mest udda med Farmor Ankas bil är hur hon lyckas ladda den. Elen i hennes hem kommer från ett litet vindkraftverk och det borde knappast räcka för att ladda batteriet.
Björnligan har en uppsjö av bussar, lastbilar och specialfordon för sina brott. Mest speciell är kanske busarnas officiella, bepansrade flyktbil. Sådana användes av alla USA:s berömda brottslingar. Populärast var Ford V8. Clyde Barrow (i ökända rånarparet Bonnie och Clyde) skrev till och med ett personligt brev till Henry Ford där han berömda bilens utmärkta flyktegenskaper.

Kajsa Anka har så klart också en bil, eller snarare olika bilar. Vid några tillfällen kör hon en Jeepster från tidigt 1950-tal. Jeepstern var en civil variant av den militära Jeepen som byggdes efter kriget. Den blev aldrig särskilt populär, utom i Ankeborg då.
Men Kajsa Anka var långt före sin tid och lyckas med en annan bedrift. Både Saab och Volvo har under senare år marknadsfört sina kvinnliga designers och sina ambitioner att bygga bilar som är mer anpassade efter kvinnors behov. De är inte först.
Kajsa gjorde samma sak redan på 50-talet.

Under en tid arbetar Kajsa som Joakims privatsekreterare. En dag när hon kommer till jobbet är Joakim borta. Det visar sig senare att han fastnat i penganedkastet. Under dagen får Kajsa leka chef för Joakims industrier. På bilfabriken hittar hon en skiss som en designer kastat i papperskorgen. Det är en ritning på en tjejbil. Kajsa ger genast klartecken till produktion och det blir en succé.
Bilen fick både hatt och kjolar. Alltså riktiga kvinnokjolar.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om