Jättekran ett lyft för Västerviks hamn

VLI skrev bra kontrakt. Dagliga godståg i fortsättningen.

Västervik2003-12-18 01:00
Hamnbolaget VLI i Västervik har i dagarna lyckats skriva ett mycket bra massakontrakt med företaget Stora Enso.
Med detta kontrakt i ryggen gör VLI en storinvestering på en jättelik, högeffektiv mobilkran.
- Massakontraktet innebär 66 tågvagnar i veckan från Västervik under vintern. Till det kommer de fortsatta tågtransporterna av massaved.
- I fortsättningen ska Tågab nu köra ett godståg om dagen från hamnen, säger en nöjd Carl-Johan Carlstedt, vd på Västerviks Logistik & IndustriAB (VLI).
Pappersmassan kommer från Jonsu i sydöstra Finland, invid den ryska gränsen. Massan skeppas vintertid, med isförstärkta lastfartyg, från Uleåborg i norra delen av Bottenviken.
- När isen försvinner skeppas pappersmassan ut via Saima kanal, ned till Viborg längst in i Finska viken. Idag går massan sommartid med mindre fartyg från Jonsu hela vägen fram till Karlstad. Även dessa sommartransporter förhandlar vi nu om för att få ett helårsupplägg via Västerviks hamn.
Från Västerviks hamn går tågen med den finska pappersmassan till Skoghall utanför Karlstad, där den blir till kartongförpackningsmaterial.
Den nya hamnkranen är försedd med larvfötter och ser på avstånd ut som en enorm grävmaskin.
Två exakt likadana kranar anlände med pråm från Oskarshamns Varv till Lucernahamnen tidigt på onsdagsmorgonen.
Sedan Västerviks kran körts av bogserades pråmen vidare till Västkusten, där Varbergs hamn idag ska få den andra lyftkranen.
Hamnkranen "Multi Docker" har en imponerande armstyrka.
- Den tar sju ton med armen utsvängd maximala 22 meter, säger Carl-Johan Carlstedt som berättar att kranen byggts för en flexibel materialhantering.
Den kan i änden av sin lyftarm förses med ett rad verktyg som specialanpassats för olika godsslag.
Pappersmassan skeppas till Västervik i tvåtonsbalar, vilka nu alltså kan lossas tre i taget.
Åtta miljoner kostar den nya hamnkranen.
Den har utvecklats av Österströms LogistikAB     ett systerföretag till VLI     i samarbete med Caterpillar i Belgien.
Oskarshamns Varv har varit underleverantör.
- Det speciella med den nya hamnkranen är att hela förarhytten kan köras ut i sidled, in över fartygens lastluckor.
- Föraren får, bland annat genom glasrutor i hyttens golv och en videokamera längst ut på lastarmen, en perfekt sikt rakt ned i lastrummen.
- Luckbasens tid är nu ett minne blott. Ingen personal behöver längre stå vid lastluckorna bara för att dirigera kranföraren, säger Carl-Johan Carlstedt.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om