Jättefartyg kan angöra Västervik nästa vår

Till nästa vår ska det vara möjligt för över 200 meter långa fartyg att angöra Västerviks hamn.

Bruno Nilsson och Carl-Johan Carlstedt säger att en bredare farled är nödvändig för hamnens utveckling och överlevnad. I höst börjar arbetet med att spränga farleden bredare. Arkivfoto: Anders Liljegren

Bruno Nilsson och Carl-Johan Carlstedt säger att en bredare farled är nödvändig för hamnens utveckling och överlevnad. I höst börjar arbetet med att spränga farleden bredare. Arkivfoto: Anders Liljegren

Foto: Liljegren Anders

Västervik2010-02-11 00:00
Västerviks kommun satsar 35-45 miljoner kronor på att bredda och djupa farleden till Västervik. Alla undersökningar är klara och nu inleds upphandlingen. Till hösten hoppas projektledaren Bruno Nilsson att en entreprenör är utsedd. För Västervik innebär breddning av farleden till 140 meter och ett djup på tio meter stora möjligheter.- Det innebär att man på ett mycket säkrare sätt kan ta emot fartyg och att vi kan ta emot större fartyg. Breddningen är nödvändig om vi vill ha en utökad trafik, säger Nilsson. Hittar man en entreprenör till hösten ska arbetet vara igång i september och färdigt till våren. När sprängningarna är klara i vår kommer 230 meter långa och 30-35 meter breda lastfartyg och så kallade ro-ro-fartyg att kunna nå Lucerna. För VLI, Västerviks logistik industri innebär inte bara att man kan behålla den trafik man har i dag utan också att nya marknader görs tillgängliga.- Vi kan titta på helt andra godsflöden och kan få in trafik från helt nya destinationer, till exempel från länderna runt Medelhavet, säger Carl-Johan Carlstedt, vd på VLI.Hittills har Lucernas och VLI:s utvecklingsmöjligheter varit begränsade. Båtar längre än 165 meter kommer inte in.- Vi har ju lärt oss att leva i det här segmentet och våra kunder vet att de inte kommer in här, så det känns positivt att man gör det här nu, säger Carlstedt och berömmer kommunen för det goda samarbetet.En breddad farled är nödvändigt också för att uppfylla Sjöfartsverkets allt strängare säkerhetskrav.
Ro-ro-fartyg
Ro-ro-fartyg (av engelskans roll on, roll off) är fartyg som är konstruerade för att fartygets last lätt ska kunna köras ombord och i land. Detta kan ske genom ramper i fartygets för och akter eller vid fartygets sidor.Källa: Wikipedia
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om