Järnvägen under vatten

All godstrafik på järnvägen mellan Västervik och Linköping ligger nere. Rälsen ligger 20 cm under vatten vid Nelhammar på grund av snösmältningen.

Tjustbanan är hårt drabbad av översvämningar. Så här ser det ut på banvallen strax söder om Överum. Längre norrut, vid Nelhammar, ligger rälsen helt under vatten.Foto: Hans Brandin

Tjustbanan är hårt drabbad av översvämningar. Så här ser det ut på banvallen strax söder om Överum. Längre norrut, vid Nelhammar, ligger rälsen helt under vatten.Foto: Hans Brandin

Foto: Brandin Hans

Västervik2010-04-06 16:20
- Det är mycket olyckligt, vi får inte iväg det timmer vi avtalat om till bruket i Billerud, säger Carl Johan Carlstedt, vd på Västerviks Industri & Logistik.På Lucernaområdet sitter tåget "inlåst" och kan inte heller sättas in i annan trafik så länge problemen kvarstår på Tjustbanan. Tåget kom med tomma vagnar på påskadagen och och skulle avgå på annandagen.- Vi kör 14 vagnar fem dagar i veckan, så det ställer till det eftersom vi är en del i deras kedja för råvaruintag, säger Carl-Johan Carlstedt.På Trafikverket (tidigare Banverket) menar man att järnvägen på den aktuella sträckan är farbar.- Det är inte vi som ställt in trafiken, utan Tågab som kör godstrafiken, säger Ola Andersson på Trafikverkets pressavdelning.Trafikverket anser att det mycket väl går att köra på sträckan trots att vattnet över rälsen.- Hade det varit en sträcka på stambanan som legat under vatten hade det varit en annan sak. Järnvägen mellan Västervik och Linköping är mindre komplex. Den är inte elektrifierad och har inte ett lika sårbart trafiksystem.Tågab ansvarar för trafiken och vill inte köra så länge rälsen ligger så pass djupt under vatten.- Elmotorerna som driver de diselelektriska loken sitter lågt och riskerar att gå sönder på grund av vattenkontakten, säger transportledaren Johan Lans. Därför avvaktar vi till dess att vattnet sjunkit på de svårast drabbade områdena. Vi hoppas komma igång igen de närmaste dagarna.Passagerartrafiken på Tjustbanan drabbas inte eftersom all trafik ligger nere sedan februari i väntan på de nya tågen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om