Järnvägen kan få ny sträckning i Gamleby
Många fördelar om rälsen dras intill E 22.
Foto: HANS BRANDIN Första steget på en ny sträckning av järnvägen genom Gamleby togs igår. En fördel blir att järnvägsbron i bakgrunden kommer att försvinna i så fall. Gruppen framför viadukten är Bruno Nilsson, Västerviks kommun, utredningsledare Lars Moberg, Banverket samt Bo Jonsson och Åke Elgstrand från en av arbetsgrupperna i projektet Vi väljer Västervik nu!.
Foto:
Under torsdagen besökte utredningsledare Lars Moberg, Banverket, Gamleby för att ta en titt på hur järnvägen skulle kunna ledas genom Gamleby på ett nytt sätt.
? Jag leder en grupp som har regeringens uppdrag att utreda Tjustbanan och vi ska lägga fram vår rapport senast september 2006, säger Lars Moberg. Rapporten ska spegla förutsättningarna föratt bygga om sträckan Åtvidaberg ? Västervik.
? Det är alltså precis rätt tid att ta upp frågan om en ny sträckning genom Gamleby, för efter utredningen skulle det vara för sent. En annan fråga som vi ska se på är att dra järnvägen parallellt med 35:an från Överum och norrut. Då skulle vi lämna de sanka markerna i Uknadalen helt, bygga bort massor av plankorsningar och samtidigt få en linjerätning.
En ny sträckning av järnvägen i Gamleby skulle ge många fördelar. Järnvägsviadukten vid torget skulle försvinna, Akzo Nobel Nippon Paint skulle få möjlighet att bygga ut, järnvägsstoppet skulle kunna få en mer central placering, kanske i ett nytt resecentrum. Dessutom skulle flera farliga plankorsningar byggas bort.
? Det här gäller inte alls bara järnvägen utan en del av all kommunikation, säger Bruno Nilsson, Västerviks kommun. Om/när vi får en snabb förbindelse till Linköping så blir det en järnväg med få stopp. Därmed skulle Gamleby bli en knutpunkt. Här måste järnväg, bilar och bussar kunna samordnas. Då måste resecentrum ligga centralt, nära E 22 och på ett ställe där det finns gott om parkeringsplatser och en bussterminal.
Lars Moberg var inbjuden av Åke Elgstrand och Bo Jonsson som också guidade besöket från Banverket.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!