"Jag blev vilseledd av telefonförsäljaren"
Anslöts till ny operatör utan medgivande.
Els-Marie Persson i Edbruk anser sig vilseledd av en Glocalnets telefoniförsäljare. För tillfället kan hon inte ringa ut från sin telefon på grund av att hon blev vilseledd. Foto: HANS BRANDIN
Foto:
- Det beror på att jag blev vilseledd av en försäljare från telefonoperatören Glocalnet, säger Els-Marie Persson. Företaget har handlat i strid med vår överenskommelse och därför har jag blivit utan möjlighet att ringa från min fasta telefonförbindelse. Som tur är så har jag mobiltelefon.
Els-Marie Persson blev uppringd av en försäljare från Glocalnet en fredag kväll. Han presenterade företagets tjänster.
- Jag ville ha ett skriftligt prospekt för att bättre kunna jämföra priser och tjänster, säger Els-Marie Persson. Men det kunde jag inte få utan att tack ja till en intresseanmälan. Försäljaren uppgav dock att jag hade tolv dagar på mig att säga ja eller nej innan bytet av operatör skulle träda i kraft. Så jag tänkte att jag i lugn och ro kunde se var som erbjöds.
- Det kom ett brev från Glocalnet, där stod det också att jag hade "cirka" tolv dagar på mig. Men dagen efter det att brevet kom så ringde jag och fick veta att jag redan var ansluten till Glocalnet och att mitt "förhandsval" av Telia hade upphört.
- Så hade vi inte alls kommit överens. Jag hade inte ens gått igenom erbjudandet och långt ifrån bestämt mig. Men när detta hände stod det helt klart att jag inte ville besvära Glocalnet varken nu eller i framtiden.
Els-Marie Persson kontaktade Telia för att åter få det bolaget som "förhandsval", men eftersom det tar några dagar att få det ordnat så kan hon bara ta emot inkommande samtal tills vidare.
- Sådana här affärsmetoder tycker jag inte om, och jag vill varna andra för hur det kan gå även om man tycker att man försäkrat sig om en god marginal.
- Om det kommer något krav på extra avgifter eller dylikt från Glocalnet så kommer jag att bestrida de eventuella kostnaderna, säger Els-Marie Persson.
Jan Edholm, vd Glocalnet:
- Det är alltid ett misslyckande om någon blir besviken. Det som verkar ha gått snett i det här fallet är att försäljaren givit ett intryck av att kunden skulle få "prova på" Glocalnet i tolv dagar, när hon i själva verket tackat jag till att bli förvalskund med tolv dagars ångerrätt.
- Vad marginalen beträffar så blev hon uppringd den 13 mars och hon ringde första gången med Glocalnet den 28mars. Det har vi dokumenterat med automatisk registrering. Så det täcker gott och väl de tolv dagarna.
- Kunden drabbas inte av några kostnader, hon har ringt gratis en tid som kompensation. Vi kan också spåra säljaren och se till att han tillrättavisas. Slutligen beklagar vi verkligen att det har hänt. Det är mycket olyckligt, säger Jan Edholm.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!