Det var natten mellan fredag och lördag som driftstoppet inträffade. Peter Jakobsson är IT-chef på Västerviks kommun och han berättar att det var tur i oturen att driftsstoppet inträffade utanför kontorstid, när antalet användare var färre än vanligt. Dessutom slog det hårdast mot en förvaltning med bra rutiner för att kunna hantera det.
– Socialförvaltningen har fantastiskt bra manuella rutiner sen tidigare så de klarade sig jättebra, berättar Peter Jakobsson.
Han berättar att stoppet varade under ungefär fem timmar – åtminstone var det den tid som gick från det att anmälan kom till dess att funktionerna var återställda.
– Men självklart ser vi inte precis allt som inträffat på alla funktioner, säger Peter Jakobsson.
När ett såpass stort avbrott inträffar drabbar det mer eller mindre alla som på något vis är beroende av nätverket, i olika grad. Men Peter Jakobsson berättar att system och hårdvara successivt byts ut för att minska risken för liknande avbrott i framtiden.
– Vi uppdaterar systemen, förbättrar infrastrukturen och försöker byta ut system och hårdvara innan det går så här långt. Vi försöker att alltid ligga lite steget före, förklarar Peter Jakobsson.
I det här fallet var den aktuella nätverksenheten på gång att bytas ut, men la av innan det hunnits med.
– Det var ren otur. Vi håller på att bygga oss ifrån sånt här så förhoppningsvis var det sista gången en sådan här incident inträffade, säger Peter Jakobsson.